Tony's missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. In Ghana en Ivoorkust werken zo'n 1,56 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. We kiezen er daarom bewust voor om te werken in deze twee landen.
Onze visie is 100% slaafvrije chocolade. Niet alleen ònze chocolade. Maar àlle chocolade wereldwijd.
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Op dit moment is er moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Wil je met ons een (cacao)boompje opzetten of heb je een über-geweldige Tony's Chocolonely-chocoladefondant-cake gemaakt? Laat 't weten en deel 't maar. Wij zijn er op Instagram, Facebook, Twitter, je kunt ons bellen, mailen of een mooie handgeschreven brief bezorgen.
Only Tony's Cultuur
en dat we – naast gek op chocolade – serieus zijn als het om mensen gaat. Tony's Chocolonely is kritisch, eigenzinnig, ondernemend en.. om blij van te worden. Bij ons zijn kernwaarden geen mooie en inhoudsloze woorden op een muur.
De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, 'Tony', nam de bijnaam 'Chocolonely' aan als 'eenzame strijder' tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie. Hij is naar velen cacaoplantages afgereisd om met eigen ogen de ernst van de situatie te kunnen inzien.
Succes! Tony's slogan. Dit is Engels voor: Gek op chocolade, Serieus met mensen.
De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
Tony's Chocolonely wordt door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk. Tony's Chocolonely heeft de koppositie weer overgenomen en is uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland volgens de Sustainable Brand Index 2023, waarin consumenten de meest duurzame merken aanwijzen.
We hebben eraan gewerkt om alle chocolade 100% slaafvrij te maken . We zijn gesteund, aangemoedigd, uitgedaagd en opgegeten. We weten nu hoe moeilijk het is om een hele industrie te veranderen. We zijn enorm gegroeid en hebben resultaten behaald.
Tony's Chocolonely's zelfverklaarde missie is '100 procent slaafvrij de norm in chocolade' maken. Dat kan alleen, zo redeneert het bedrijf, door industriebrede verandering.
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
Fairtrade en Tony's roepen alle chocolademakers op om hun verantwoordelijkheid te nemen en een leefbaar inkomen de norm te maken. Betaal die hogere referentieprijs en raise the bar voor een leefbaar inkomen voor de cacaoboeren!
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
ton cacaobonen ingekocht
Daarin zijn we uniek. Bijna geen enkel chocolademerk dat in de supermarkt ligt weet precies waar, hoe en door wie zijn cacao geproduceerd wordt, en al helemaal niet als 't uit West-Afrika komt. En hoe gek ook, dat geldt ook voor veruit de meeste gecertificeerde of duurzame cacao.
Teun en de crew van KVW gingen aan de slag en maakten 5.000 Fairtrade, traceerbare melkchocolade repen. Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .
Tony's Chocolonely werd dit jaar marktleider chocolade in Nederland.
Naar aanleiding van dit onderzoek besluit hij zelf chocoladerepen te ontwikkelen die eerlijk zijn. 'If you can't beat them, join them'. Waar de naam Tony's Chocolonely vandaan komt, is natuurlijk afkomstig van de naam van de presentator Teun van de Keuken.
Een paar jaar geleden raakte ik geïnspireerd toen ik voor het eerst een nieuw chocolademerk op de Nederlandse markt tegenkwam: Tony's Chocolonely. Dit merk is niet alleen een for-profit organisatie , het is een organisatie met een inspirerende missie: chocolade 100% slaafvrij maken.
Tony's Chocolonely ontstond in 2005, nadat journalisten Teun van de Keuken, Roland Duong en Maurice Dekkers van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde hadden ontdekt dat de chocolade-industrie grotendeels leunde op de arbeid van kindslaven op cacaoplantages in West Afrika.
In augustus 2013 moet Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer van een kleine sociale onderneming genaamd Tony's Chocolonely, samen met zijn managementteam en oprichter beslissen welke volgende stappen zijn bedrijf moet zetten.
“We zijn er ontzettend trots op dat we door consumenten voor de 6e keer zijn uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Een grote eer, zeker voor ons als impactbedrijf dat chocolade maakt. We laten al vanaf het begin zien dat een eerlijke manier van zaken doen samen kan gaan met commercieel succes.
Tony's Chocolonely Pure chocoladereep 180gr.