Wauw, jullie hebben ons voor de 6e keer gekozen tot meest duurzame merk van Nederland in de Sustainable Brand Index. Een grote eer, zeker voor ons als impactbedrijf dat chocolade maakt.
Tony's Chocolonely wordt door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk. Tony's Chocolonely heeft de koppositie weer overgenomen en is uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland volgens de Sustainable Brand Index 2023, waarin consumenten de meest duurzame merken aanwijzen.
Deze volle en romige chocolademelk is zowel fairtrade als biologisch en 100% natuurlijk. Gemaakt van deels afgeroomde Nederlandse biologische melk, biologische Fairtrade cacaopoeder en biologische Fairtrade rietsuiker. Dus niet allen 100% biologische maar ook 100% slaafvrij!
De visie is niet alleen ethische chocolade voor de eigen klanten, maar ethische chocolade in het algemeen. Tony's laat duurzame en verantwoorde bedrijfsvoering zien die ook winstgevend is en kan worden opgeschaald om de hele industrie te transformeren.
Dure, premiummodemerken zijn niet duurzamer dan goedkopere kleding. Dat blijkt uit het laatste duurzaamheidsonderzoek van Rank a Brand. De scores van premiummerken op het gebied van duurzaamheid lopen zelfs achter en ook deze kleding wordt in zogenaamde risicogebieden als Bangladesh en Indonesië gemaakt.
Door het kledinglabel te bekijken, kun je iets ontdekken over de duurzaamheid van het product. In het label staat dan bijvoorbeeld 'gerecycled katoen' of 'gerecycled polyester'. Ook door een keurmerk kan je zien dat er gerecycled materiaal in het kledingstuk zit. Je kunt prima keuzes maken op basis van die keurmerken.
Het meest duurzame luxemerk: Stella McCartney
Tweedehands winkelen is echter zonder twijfel de enige echt duurzame manier om luxe te shoppen.
Tony's Chocolonely heeft een grote missie: 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat kunnen we niet alleen, daarom is onze samenwerking met Fairtrade des te belangrijker .
Tony's Chocolonely is een chocolademerk dat bekend staat om zijn ethische en duurzame praktijken . De missie van het bedrijf is om 100% slaafvrije chocolade te creëren, wat betekent dat ze eerlijke lonen en veilige werkomstandigheden garanderen voor alle werknemers in hun toeleveringsketen, van de cacaoboeren tot de fabrieksarbeiders.
Een deel van de bonen wordt in Ivoorkust verwerkt tot cacaoboter (een cruciaal ingrediënt in chocolade) en de rest wordt geëxporteerd naar Antwerpen , waar Tony's chocolade wordt gemaakt. Het grootste verschil is dat wij de stroom van onze bonen door de handelsketen heen sturen en volgen.
Het is niet logisch dat chocoladerepen in gelijke stukken worden verdeeld als er zoveel ongelijkheid is in de chocolade-industrie! De ongelijke stukken van onze 180g-repen zijn een smakelijke manier om Choco Fans en Serious Friends eraan te herinneren dat de winsten in de chocolade-industrie ongelijk verdeeld zijn .
Teun en de crew van KVW gingen aan de slag en maakten 5.000 Fairtrade, traceerbare melkchocolade repen. Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
Wij vinden dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om de wereld socialer en duurzamer te maken. Die sociale en duurzame wereld kunnen we alleen 'samen' bereiken. We willen hierin het goede voorbeeld geven en andere bedrijven inspireren om met ons mee te doen.
We werken hard aan het 100% slaafvrij maken van alle chocolade. We zijn gesteund, aangemoedigd, uitgedaagd en opgegeten. We weten nu hoe lastig het is om 'n industrie te veranderen. We zijn enorm gegroeid en hebben resultaten bereikt.
We hebben ook 259.840 bewustmakingssessies over kinderarbeid gehouden, met 110.183 sessies in 2022/2023 . In 2022/2023 vonden we 1.072 gevallen van kinderarbeid in onze toeleveringsketen, van de 31.358 kinderen in de cacaogemeenschappen die deel uitmaken van Tony's en onze Mission Allies-partnercoöperaties.
In 2021 kreeg het bedrijf kritiek nadat de Amerikaanse organisatie Slave Free Chocolate Tony's van hun lijst met ethische chocoladebedrijven had verwijderd .
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Op dit moment is er moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet. En het moet stoppen.
Merken met hogere dan aanbevolen hoeveelheden lood zijn onder andere bepaalde soorten Tony's Chocolonely, Chocolove, Godiva, Lindt en Hershey's. Cadmium was boven de limiet in donkere versies van Dove, Scharffen Berger, Pascha, Equal Exchange en anderen.
Naast de Fairtrade-premie betalen we ook een Tony's-premie, zodat cacaoboeren een behoorlijk inkomen kunnen verdienen . De premie helpt het inkomen van de boer te verhogen, zowel letterlijk als doordat ze kunnen investeren in middelen die de productiviteit verhogen, zoals landbouwopleidingen en kwekerijen voor nieuwe cacaobomen.
Maar omdat de wereld overspoeld wordt met goedkope soja, wordt sojalecithine aangetroffen in veel ultrabewerkte voedingsmiddelen en veel massaal geproduceerde chocolademerken, waaronder: Lindt (bijv. Salt of Milk Bar), Tony's, Hersheys, Godiva... het is eigenlijk moeilijk om een supermarkt of groot merk te vinden dat deze emulgatoren niet in veel van zijn repen gebruikt.
Er zijn ook zes bedrijven - Aflac, Ecolab, International Paper, Kao Corporation, Milliken & Company en PepsiCo - die 18 keer zijn erkend, elk jaar sinds de oprichting van World's Most Ethical Companies® in 2007.
Apple blijft voor het tweede jaar op rij het meest waardevolle merk ter wereld volgens het Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands Report 2023. De nieuwste ranglijst laat zien dat de totale merkwaarde van 's werelds top 100 merken nu $ 6,9 biljoen bedraagt voor 2023.
Makita streeft ernaar om in harmonie met de maatschappij te bestaan (een bedrijf dat wetten en regels naleeft, ethisch handelt en nooit de tussenkomst van antisociale organisaties toestaat ). Makita waardeert haar klanten (een marktgedreven bedrijf).