De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, 'Tony', nam de bijnaam 'Chocolonely' aan als 'eenzame strijder' tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie. Hij is naar velen cacaoplantages afgereisd om met eigen ogen de ernst van de situatie te kunnen inzien.
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Op dit moment is er moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet.
Positie. Tony's Chocolonely werd in 2006 opgericht door journalist Teun van de Keuken in het programma Keuringsdienst van Waarde. Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
De groep is eigendom van medeoprichter Maurice Dekkers en vijf andere aandeelhouders , waaronder: twee oud-directeuren, huidige werknemers en JamJar Investments, het investeringsbedrijf dat wordt gesteund door de oprichters van Innocent Drinks.
In 2005 lieten we onze eerste melkchocoladereep maken. In een rode wikkel, omdat we een alarmerende boodschap onder de aandacht wilden brengen.
De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
Tony's Chocolonely is B Corp en Fairtrade gecertificeerd . Naast het nemen van verantwoordelijkheid voor haar eigen toeleveringsketens, daagt het bedrijf ongelijkheid in de chocolade-industrie uit. Haar visie is niet alleen ethische chocolade voor haar eigen klanten, maar ethische chocolade in het algemeen.
AB InBev-familie neemt meerderheidsbelang in Tony's Chocolonely.
Succes! Tony's slogan. Dit is Engels voor: Gek op chocolade, Serieus met mensen.
Tony's Chocolonely Pure chocoladereep 180gr.
Tony's Chocolonely is een Nederlands chocoladebedrijf dat in 2005 is opgericht en chocolade produceert en verkoopt. In 2018 was het marktaandeel van het bedrijf in Nederland 18 procent, waarmee het een van de grootste chocoladefabrikanten van het land is.
Tony's gekozen tot meest duurzame merk van Nederland - Tony's Chocolonely.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
We groeiden afgelopen jaar met ruim 360% en liggen bij Delhaize in 't schap – de op een na grootste supermarkt van België. Ook in Scandinavië zijn ze gek op Tony's Chocolonely. Je vindt ons in 200 winkels in Zweden, 73 in Denemarken, 50 in Noorwegen en.. 20 in Finland!
We hebben ook 259.840 bewustmakingssessies over kinderarbeid gehouden, met 110.183 sessies in 2022/2023 . In 2022/2023 vonden we 1.072 gevallen van kinderarbeid in onze toeleveringsketen, van de 31.358 kinderen in de cacaogemeenschappen die deel uitmaken van Tony's en onze Mission Allies-partnercoöperaties.
Tony's betaalt een extra premie bovenop de Fairtrade-premie, plus een $ 50 co-op-vergoeding. Een hogere prijs betalen is de eerste en cruciale stap om het wijdverbreide probleem van armoede uit te roeien - de hoofdoorzaak van kinderarbeid en moderne slavernij in de chocolade-industrie.
De ongelijke stukken van onze 180g repen zijn een smakelijke manier om Choco Fans en Serious Friends eraan te herinneren dat de winsten in de chocolade-industrie ongelijk verdeeld zijn . En mocht u het nog niet hebben opgemerkt, de onderkant van onze repen toont de kustlijn van West-Afrika. De stukken er net boven stellen de Golf van Guinee voor.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
De missie van Tony's Chocolonely is glashelder: chocolade 100% slaafvrij maken. Maar kom bij CEO Henk Jan Beltman niet aan met dat Tony's daarmee een 'social enterprise' is. “Wij zijn gewoon een enterprise.
1/3. Sinds 2012 kopen wij onze cacao traceerbaar in van boeren in Ghana en Ivoorkust waar wij een langetermijn-relatie mee hebben.
Je weet, Tony's heeft een missie: samen 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat doen we door boeren voor de lange termijn 'n hogere prijs te betalen voor hun traceerbare cacaobonen.
Na uw bestelling via de webshop trakteren wij u op de inmiddels bekende en heerlijke Tony Chocolonely reep. Dat klinkt u vast bekend, maar er is meer; mogelijk ontvangt u één van de 50 repen chocolade met een speciale gouden wikkel. Bent u een van de 50 gelukkigen? Dan volgt er een extra traktatie!
Deze reep bevat tenminste 70% cacao.