Tony's Chocolonely wordt door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk. Tony's Chocolonely heeft de koppositie weer overgenomen en is uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland volgens de Sustainable Brand Index 2023, waarin consumenten de meest duurzame merken aanwijzen.
Tony's missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. In Ghana en Ivoorkust werken zo'n 1,56 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. We kiezen er daarom bewust voor om te werken in deze twee landen.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Op dit moment is er moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet.
Wij vinden dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om de wereld socialer en duurzamer te maken. Die sociale en duurzame wereld kunnen we alleen 'samen' bereiken. We willen hierin het goede voorbeeld geven en andere bedrijven inspireren om met ons mee te doen.
Tony's wil het goede voorbeeld geven en inspireren
Wij vinden dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om de wereld socialer en duurzamer te maken. Die sociale en duurzame wereld kunnen we alleen 'samen' bereiken. We willen hierin het goede voorbeeld geven en andere bedrijven inspireren om met ons mee te doen.
Zorg ervoor dat elke boodschap die u deelt duidelijk, bevestigbaar en accuraat is . Als uw duurzaamheidsinspanningen nog niet zijn waar u ze wilt hebben, deel dan uw doelen en hoe ze vorderen. Klanten verwachten geen perfectie, maar ze verwachten wel eerlijkheid en vooruitgang.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
Only Tony's Cultuur
en dat we – naast gek op chocolade – serieus zijn als het om mensen gaat. Tony's Chocolonely is kritisch, eigenzinnig, ondernemend en.. om blij van te worden. Bij ons zijn kernwaarden geen mooie en inhoudsloze woorden op een muur.
Tony's Chocolonely is B Corp en Fairtrade gecertificeerd. Naast het nemen van verantwoordelijkheid voor haar eigen toeleveringsketens, daagt het bedrijf ongelijkheid in de chocolade-industrie uit. Haar visie is niet alleen ethische chocolade voor haar eigen klanten, maar ethische chocolade helemaal .
We hebben ook 259.840 bewustmakingssessies over kinderarbeid gehouden, met 110.183 sessies in 2022/2023 . In 2022/2023 vonden we 1.072 gevallen van kinderarbeid in onze toeleveringsketen, van de 31.358 kinderen in de cacaogemeenschappen die deel uitmaken van Tony's en onze Mission Allies-partnercoöperaties.
Kan de marketinglieveling de wereldwijde cacaomarkt wel écht slaafvrij maken? In 2005 kwam de eerste Tony's Chocolonely reep op de markt; melkchocolade in een alarmerende rode verpakking, Fairtrade en '100 procent slaafvrij'. Tony's streeft naar kinderslaafvrije chocolade en wil cacaoboeren beter betalen.
De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
In augustus 2013 moet Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer van een kleine sociale onderneming genaamd Tony's Chocolonely, samen met zijn managementteam en oprichter beslissen welke volgende stappen zijn bedrijf moet zetten.
De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, 'Tony', nam de bijnaam 'Chocolonely' aan als 'eenzame strijder' tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie. Hij is naar velen cacaoplantages afgereisd om met eigen ogen de ernst van de situatie te kunnen inzien.
Teun en de crew van KVW gingen aan de slag en maakten 5.000 Fairtrade, traceerbare melkchocolade repen. Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .
De rechter in Hamburg besliste in het voordeel van Milka en legde Tony een dwangsom op voor het gebruik van de voor Milka kenmerkende lila kleur. Het gevolg van de uitspraak is dat de lila verpakkingen van Tony uit de schappen worden verwijderd.
Onze visie is 100% slaafvrije chocolade. Niet alleen ònze chocolade. Maar àlle chocolade wereldwijd.
Succes! Tony's slogan. Dit is Engels voor: Gek op chocolade, Serieus met mensen.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
Wauw, jullie hebben ons voor de 6e keer gekozen tot meest duurzame merk van Nederland in de Sustainable Brand Index. Een grote eer, zeker voor ons als impactbedrijf dat chocolade maakt.
Het inzetten van sociale media en digitale marketing is ook effectief. Deel succesverhalen, getuigenissen van klanten en voorbeelden uit de echte wereld van de positieve impact van uw product op het milieu om potentiële klanten aan te spreken en uw toewijding aan duurzaamheid te tonen.
Duurzaamheid speelt voor consumenten een rol bij zowel de keuze voor een winkel als de keuze van producten in een winkel. Meer dan de helft van de consumenten kiest wel eens bewust voor een winkel die iets terugdoet voor milieu, mens of maatschappij.