Omdat we cacaoboeren de prijs voor een leefbaar inkomen willen blijven betalen en om nog chocolade te kunnen maken van onze missie, moeten ook wij de prijs van onze repen iets verhogen.
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we inkopen. Dit is de prijs per ton cacao die nodig is voor boeren om een leefbaar inkomen kunnen verdienen.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
Tony's missie is om alle chocolade 100% slaafvrij te maken . In Ghana en Ivoorkust werken 1,56 miljoen kinderen in illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij.
Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .
Ondanks de verkoop van steeds meer chocoladerepen, gaat het niet goed met Tony's Chocolonely. Na zes jaar nettowinst rapporteerde het chocolademerk in 2020/2021 een nettoverlies van ruim 4,6 miljoen euro. Een jaar later rapporteerde het bedrijf opnieuw een kleine nettowinst .
Tony's Chocolonely is een chocolademerk dat bekend staat om zijn ethische en duurzame praktijken . De missie van het bedrijf is om 100% slaafvrije chocolade te creëren, wat betekent dat ze eerlijke lonen en veilige werkomstandigheden garanderen voor alle werknemers in hun toeleveringsketen, van de cacaoboeren tot de fabrieksarbeiders.
Superieure smaak : Fijne chocolade wordt gemaakt van hoogwaardige cacaobonen en met precisie vervaardigd, wat resulteert in een rijker en complexer smaakprofiel. U kunt de nuances van de cacao en andere ingrediënten proeven.
Tony's Chocolonely producten bestellen | Albert Heijn.
Succes! Tony's slogan. Dit is Engels voor: Gek op chocolade, Serieus met mensen.
Tony's Chocolonely Pure chocoladereep 180gr.
Tony's Chocolonely wordt door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk. Tony's Chocolonely heeft de koppositie weer overgenomen en is uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland volgens de Sustainable Brand Index 2023, waarin consumenten de meest duurzame merken aanwijzen.
Vorig jaar mislukte ongeveer een derde van de oogst in West-Afrika - meer dan 70 procent van alle cacao ter wereld komt daar vandaan. Dit veroorzaakt een tekort op de wereldmarkt en zorgt ervoor dat de cacaoprijzen de pan uitrijzen.
Tony's Chocolonely's zelfverklaarde missie is '100 procent slaafvrij de norm in chocolade' maken. Dat kan alleen, zo redeneert het bedrijf, door industriebrede verandering. Daarom werkt Tony's Chocolonely al sinds zijn oprichting in 2005 samen met Barry Callebaut.
In 2005 lieten we onze eerste melkchocoladereep maken. In een rode wikkel, omdat we een alarmerende boodschap onder de aandacht wilden brengen.
Wil je iets verbluffends horen... een enkele reep chocolade van 1,76 ounces kost $450! Dat klopt. Vierhonderdvijftig dollar!
Hoewel je over een wel héél stevige ruggengraat moet beschikken wil je chocolade over de datum laten gaan, is het prima te eten als je toch ver na de houdbaarheidsdatum een reep achterin je kast vindt. Na verloop van tijd komt er wel een wittig 'laagje' op en kan de smaak iets teruglopen, maar ziek word je er niet van.
Goedkopere chocolade gebruikt vaak cacaobonen van lagere kwaliteit en vulstoffen zoals overmatige suiker, plantaardige oliën en kunstmatige smaakstoffen om het slechte smaakprofiel te maskeren . Door dit te doen, kunnen ze de productiekosten aanzienlijk verlagen, terwijl ze de kwaliteit en voedingswaarde opofferen.
In 2021 kreeg het bedrijf kritiek nadat de Amerikaanse organisatie Slave Free Chocolate Tony's van hun lijst met ethische chocoladebedrijven had verwijderd .
Wij hebben nog nooit een geval van moderne slavernij aangetroffen in onze toeleveringsketen , maar we kunnen niet garanderen dat onze chocolade 100% slaafvrij is.
Tony's CLMRS in actie
In 2022/2023 hebben we 1.072 gevallen van kinderarbeid in onze toeleveringsketen aangetroffen , van de 31.358 kinderen in de cacaogemeenschappen die deel uitmaken van Tony's en onze Mission Allies-partnercoöperaties.
De financiële prestaties van het bedrijf zijn indrukwekkend. Tien jaar geleden had het bedrijf een omzet van minder dan € 1 miljoen. Vandaag de dag is de omzet meer dan € 100 miljoen met een groeipercentage van 24% en een gezonde en groeiende brutomarge van 46% .
Tony's Chocolonely is uitgegroeid tot het grootste chocolademerk van Nederland en is inmiddels verkrijgbaar in meerdere markten, waaronder de Verenigde Staten, Duitsland, België en Scandinavië .
Tony's Chocolonely bouwde in een monumentaal pand, hartje Amsterdam, een heuse chocoladefabriek. In het souterrain van de Beurs van Berlage draait deze chocoladefabriek, die is uitgerust met de modernste besturing, communicatie en volgsystemen.