Op Tony's Chocolonely staat Fairtrade, op een KitKat staat UTZ en op een Mars staat het groene Rainforest Alliance kikkertje. Ziet er leuk uit, maar wat betekent het? De keurmerken Fairtrade, UTZ en het Rainforest Alliance zijn de grootste keurmerken in de Nederlandse cacaowereld.
'Samen maken we chocolade 100% slaafvrij' is een beeldmerk op chocoladerepen. Eigenaar is Tony's Chocolonely die het initiatief Tony's Open Chain heeft opgericht om de cacaoproductie en -handel op sociale aspecten te verduurzamen.
Tony's is een aantal maanden geleden door Slave Free Chocolate van hun lijst gehaald met ethische merken. Nope, niet omdat er opeens sprake was van moderne slavernij in onze keten.
Volgens de organisatie Slave Free Chocolate voldoet Tony's Chocolonely niet meer aan de voorwaarden, omdat het samenwerkt met de grote producent Barry Callebaut. Barry Callebaut wordt ervan beschuldigd gebruik te maken van illegale arbeid.
Keurmerken en erkenningsystemen die werken volgens de fairtrade principes zijn Fairtrade International (in Nederland bekend als Max Havelaar), WFTO, Fair for Life, Naturland en Bio-Equitable. Zij werken allemaal op hun eigen manier binnen de fairtrade principes.
Het UTZ certificaat is hét keurmerk voor bedrijven in een duurzame supply chain voor cacao, hazelnoot, thee en koffie. UTZ certificering zorgt ervoor dat de duurzame landbouw, verwerking en (detail)handel van deze producten in de gehele toeleveringsketen traceerbaar en transparant is.
Tony's Chocolonely is een chocolademerk dat bekend staat om zijn ethische en duurzame praktijken . De missie van het bedrijf is om 100% slaafvrije chocolade te creëren, wat betekent dat ze eerlijke lonen en veilige werkomstandigheden garanderen voor alle werknemers in hun toeleveringsketen, van de cacaoboeren tot de fabrieksarbeiders.
Tony's Chocolonely heeft een grote missie: 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat kunnen we niet alleen, daarom is onze samenwerking met Fairtrade des te belangrijker.
Je weet, Tony's heeft een missie: samen 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat doen we door boeren voor de lange termijn 'n hogere prijs te betalen voor hun traceerbare cacaobonen.
“We zijn er ontzettend trots op dat we door consumenten voor de 6e keer zijn uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Een grote eer, zeker voor ons als impactbedrijf dat chocolade maakt. We laten al vanaf het begin zien dat een eerlijke manier van zaken doen samen kan gaan met commercieel succes.
Positie. Tony's Chocolonely werd in 2006 opgericht door journalist Teun van de Keuken in het programma Keuringsdienst van Waarde. Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
Tony's Chocolonely's zelfverklaarde missie is '100 procent slaafvrij de norm in chocolade' maken. Dat kan alleen, zo redeneert het bedrijf, door industriebrede verandering. Daarom werkt Tony's Chocolonely al sinds zijn oprichting in 2005 samen met Barry Callebaut.
De repen van Milka hebben geen Fairtrade, Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk. Milka is wel aangesloten bij Cocoa Life en heeft als doel om uitsluitend duurzaam geteelde cacao te gebruiken. De repen van Verkade hebben geen Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk.
De omzet groeide vorig jaar met 23% tot $162 miljoen . "We hebben aangetoond dat het mogelijk is om boeren een leefbaar inkomen te betalen om de uitdagingen van kinderarbeid aan te pakken," vertelde CEO Douglas Lamont aan CNBC Make It in een recent interview. "[We hebben aangetoond] dat je een succesvol chocoladebedrijf kunt zijn door het op de juiste manier te doen, op een ethische manier."
Tony's Chocolonely bouwde in een monumentaal pand, hartje Amsterdam, een heuse chocoladefabriek. In het souterrain van de Beurs van Berlage draait deze chocoladefabriek, die is uitgerust met de modernste besturing, communicatie en volgsystemen.
De visie is niet alleen ethische chocolade voor de eigen klanten, maar ethische chocolade in het algemeen. Tony's laat duurzame en verantwoorde bedrijfsvoering zien die ook winstgevend is en kan worden opgeschaald om de hele industrie te transformeren.
In 2021 kreeg het bedrijf kritiek nadat de Amerikaanse organisatie Slave Free Chocolate Tony's van hun lijst met ethische chocoladebedrijven had verwijderd .
Kinderarbeid, armoede en onderbetaling zijn problemen die we tegengaan met de verkoop van fairtrade chocolade. Fairtrade chocolade gaat het oneerlijke handelssysteem wat er bestaat waarin cacaoboeren worden uitgebuit, tegen. Jij kunt eenvoudig mee helpen door over te stappen naar chocolade wat fairtrade is.
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
Maar omdat de wereld overspoeld wordt met goedkope soja, wordt sojalecithine aangetroffen in veel ultrabewerkte voedingsmiddelen en veel massaal geproduceerde chocolademerken, waaronder: Lindt (bijv. Salt of Milk Bar), Tony's, Hersheys, Godiva... het is eigenlijk moeilijk om een supermarkt of groot merk te vinden dat deze emulgatoren niet in veel van zijn repen gebruikt.
De ongelijke stukken van onze 180g repen zijn een smakelijke manier om Choco Fans en Serious Friends eraan te herinneren dat de winsten in de chocolade-industrie ongelijk verdeeld zijn . En mocht u het nog niet hebben opgemerkt, de onderkant van onze repen toont de kustlijn van West-Afrika. De stukken er net boven stellen de Golf van Guinee voor.
Waar UTZ-Rainforest alliance vooral werken met grote koffieproducenten, richt Fairtrade zich op de kleinere koffieboeren. Naast het optimaliseren van de productie, hanteert Fairtrade concrete, niet-onderhandelbare prijsstandaarden waardoor kleine koffieboeren zelfstandig kunnen blijven.
UTZ bemoeit zich niet met prijsonderhandelingen. In tegenstelling tot eerlijke handel wordt er geen minimum aankoopprijs vastgesteld . In plaats daarvan is de focus op goede landbouwpraktijken in het UTZ-programma bedoeld om boeren in staat te stellen de kwantiteit en kwaliteit van hun opbrengst te verhogen en zo hun inkomen te verhogen.
Utz Brands, Inc.
(/ˈʌts/), beter bekend als Utz, is een Amerikaans snackfoodbedrijf gevestigd in Hanover, Pennsylvania . Het bedrijf produceert een verscheidenheid aan chips, pretzels en andere snacks, waarvan de meeste producten onder hun eigen merkfamilie worden verkocht.