Tony's Chocolonely ontstond in 2005, nadat journalisten Teun van de Keuken, Roland Duong en Maurice Dekkers van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde hadden ontdekt dat de chocolade-industrie grotendeels leunde op de arbeid van kindslaven op cacaoplantages in West Afrika.
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Op dit moment is er moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet.
De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
Tony's missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. In Ghana en Ivoorkust werken zo'n 1,56 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. We kiezen er daarom bewust voor om te werken in deze twee landen.
De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, 'Tony', nam de bijnaam 'Chocolonely' aan als 'eenzame strijder' tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie.
De missie van Tony's Chocolonely is glashelder: chocolade 100% slaafvrij maken. Maar kom bij CEO Henk Jan Beltman niet aan met dat Tony's daarmee een 'social enterprise' is. “Wij zijn gewoon een enterprise.
Succes! Tony's slogan. Dit is Engels voor: Gek op chocolade, Serieus met mensen.
Only Tony's Cultuur
en dat we – naast gek op chocolade – serieus zijn als het om mensen gaat. Tony's Chocolonely is kritisch, eigenzinnig, ondernemend en.. om blij van te worden. Bij ons zijn kernwaarden geen mooie en inhoudsloze woorden op een muur.
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Teun en de crew van KVW gingen aan de slag en maakten 5.000 Fairtrade, traceerbare melkchocolade repen. Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .
De groep is eigendom van medeoprichter Maurice Dekkers en vijf andere aandeelhouders , waaronder: twee oud-directeuren, huidige werknemers en JamJar Investments, het investeringsbedrijf dat wordt gesteund door de oprichters van Innocent Drinks.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
We hebben eraan gewerkt om alle chocolade 100% slaafvrij te maken . We zijn gesteund, aangemoedigd, uitgedaagd en opgegeten. We weten nu hoe moeilijk het is om een hele industrie te veranderen. We zijn enorm gegroeid en hebben resultaten behaald.
Tony's Chocolonely stond op de tweede plaats op de Chocolate Scorecard van 2023 , waarin chocoladebedrijven worden beoordeeld op basis van hun mensenrechten en milieuprestaties: traceerbaarheid en transparantie, leefbaar inkomen voor cacaoboeren, kinderarbeid (afwezigheid daarvan), ontbossing en klimaat, agroforestry en agrochemische ...
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
In 2005 lieten we onze eerste melkchocoladereep maken. In een rode wikkel, omdat we een alarmerende boodschap onder de aandacht wilden brengen.
De bekende chocoladereep bestaat straks namelijk uit ongelijke blokjes. Tony's wil hiermee aan alle chocoladeliefhebbers duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld nog steeds 'ongelijk verdeeld' zijn en zich samen met hen sterk maken voor een eerlijkere cacaoketen.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
Tony's Chocolonely Pure chocoladereep 180gr.
In financiële termen: onze waarde is gestegen van €88,4 miljoen naar €109,6 miljoen. In de afgelopen jaren hebben we gewerkt aan het realiseren van onze droom om een missiegedreven chocoladefabriek te openen, Tony's Chocolonely Chocolate Circus (TCCC) genaamd.
Al iets anders gemerkt aan jullie adventskalender? Ja, het vakje van vandaag is leeg”, zo kondigde het Nederlandse chocoladebedrijf Tony's Chocolonely op 8 december trots aan op Twitter. Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen.
We werken hard aan het 100% slaafvrij maken van alle chocolade. We zijn gesteund, aangemoedigd, uitgedaagd en opgegeten. We weten nu hoe lastig het is om 'n industrie te veranderen. We zijn enorm gegroeid en hebben resultaten bereikt.
Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
Tony's Chocolonely werd dit jaar marktleider chocolade in Nederland.