samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade Op dit moment is er moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet.
De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, 'Tony', nam de bijnaam 'Chocolonely' aan als 'eenzame strijder' tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie. Hij is naar velen cacaoplantages afgereisd om met eigen ogen de ernst van de situatie te kunnen inzien.
Tony's missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. In Ghana en Ivoorkust werken zo'n 1,56 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. We kiezen er daarom bewust voor om te werken in deze twee landen.
Succes! Tony's slogan. Dit is Engels voor: Gek op chocolade, Serieus met mensen.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Only Tony's Cultuur
en dat we – naast gek op chocolade – serieus zijn als het om mensen gaat. Tony's Chocolonely is kritisch, eigenzinnig, ondernemend en.. om blij van te worden. Bij ons zijn kernwaarden geen mooie en inhoudsloze woorden op een muur.
Onze visie is 100% slaafvrije chocolade. Niet alleen ònze chocolade. Maar àlle chocolade wereldwijd.
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
Positie. Tony's Chocolonely werd in 2006 opgericht door journalist Teun van de Keuken in het programma Keuringsdienst van Waarde. Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
Ondanks de verkoop van steeds meer chocoladerepen, gaat het niet goed met Tony's Chocolonely. Na zes jaar nettowinst rapporteerde het chocolademerk in 2020/2021 een nettoverlies van ruim 4,6 miljoen euro. Een jaar later rapporteerde het bedrijf opnieuw een kleine nettowinst .
Fairtrade en Tony's roepen alle chocolademakers op om hun verantwoordelijkheid te nemen en een leefbaar inkomen de norm te maken. Betaal die hogere referentieprijs en raise the bar voor een leefbaar inkomen voor de cacaoboeren!
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet. En het moet stoppen. Wij bestaan om dit te veranderen.
Tony's Chocolonely is ontstaan vanuit het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. Journalisten brengen in dit programma misstanden over productie van voedsel en andere producten aan het licht.
Tony's Chocolonely ontstond in 2005, nadat journalisten Teun van de Keuken, Roland Duong en Maurice Dekkers van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde hadden ontdekt dat de chocolade-industrie grotendeels leunde op de arbeid van kindslaven op cacaoplantages in West Afrika.
De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
Tony's Chocolonely is B Corp en Fairtrade gecertificeerd . Naast het nemen van verantwoordelijkheid voor haar eigen toeleveringsketens, daagt het bedrijf ongelijkheid in de chocolade-industrie uit. Haar visie is niet alleen ethische chocolade voor haar eigen klanten, maar ethische chocolade in het algemeen.
Naar aanleiding van dit onderzoek besluit hij zelf chocoladerepen te ontwikkelen die eerlijk zijn. 'If you can't beat them, join them'. Waar de naam Tony's Chocolonely vandaan komt, is natuurlijk afkomstig van de naam van de presentator Teun van de Keuken.
Je weet, Tony's heeft een missie: samen 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat doen we door boeren voor de lange termijn 'n hogere prijs te betalen voor hun traceerbare cacaobonen.
In 2005 lieten we onze eerste melkchocoladereep maken. In een rode wikkel, omdat we een alarmerende boodschap onder de aandacht wilden brengen.
Onze repen zijn op steeds meer plekken te koop. Je vindt ons op verschillende vliegvelden en van de USA tot aan Finland. Check hieronder de dichtstbijzijndste winkel, of bestel in onze chocoshop.
Wij hebben nog nooit een geval van moderne slavernij aangetroffen in onze toeleveringsketen , maar we kunnen niet garanderen dat onze chocolade 100% slaafvrij is.
“We zijn er ontzettend trots op dat we door consumenten voor de 6e keer zijn uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Een grote eer, zeker voor ons als impactbedrijf dat chocolade maakt. We laten al vanaf het begin zien dat een eerlijke manier van zaken doen samen kan gaan met commercieel succes.
Tony's Chocolonely Pure chocoladereep 180gr.