Tony's Chocolonely ontstond in 2005, nadat journalisten Teun van de Keuken, Roland Duong en Maurice Dekkers van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde hadden ontdekt dat de chocolade-industrie grotendeels leunde op de arbeid van kindslaven op cacaoplantages in West Afrika.
Tony's Chocolonely is in 2004 opgericht door het Nederlandse tv-programma 'De Keuringsdienst van Waarde' met als heel helder doel om alle chocolade wereldwijd 100% slaafvrij te maken. Opgericht vanuit onvrede en frustratie over de sociale ongelijkheid in de chocolade-industrie.
Tony's Chocolonely is een Nederlands bedrijf dat streeft naar 100% slaafvrije chocolade.
De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, 'Tony', nam de bijnaam 'Chocolonely' aan als 'eenzame strijder' tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie.
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Op dit moment is er moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet.
De missie van Tony's Chocolonely is glashelder: chocolade 100% slaafvrij maken. Maar kom bij CEO Henk Jan Beltman niet aan met dat Tony's daarmee een 'social enterprise' is. “Wij zijn gewoon een enterprise.
De groep is eigendom van medeoprichter Maurice Dekkers en vijf andere aandeelhouders , waaronder: twee oud-directeuren, huidige werknemers en JamJar Investments, het investeringsbedrijf dat wordt gesteund door de oprichters van Innocent Drinks.
Succes! Tony's slogan. Dit is Engels voor: Gek op chocolade, Serieus met mensen.
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
Teun en de crew van KVW gingen aan de slag en maakten 5.000 Fairtrade, traceerbare melkchocolade repen. Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .
Tony's Chocolonely Pure chocoladereep 180gr.
Dit gaat natuurlijk niet allemaal vanzelf. Team Tony's in the US bestaat nu uit vier Tony's: Maudi, Peter, Meredith en Heather. Samen zorgen ze ervoor dat ons verhaal en onze chocolade gedeeld wordt met onze Amerikaanse chocovrienden.
Tony's Chocolonely is een Nederlands chocoladebedrijf dat in 2005 is opgericht en chocolade produceert en verkoopt. In 2018 was het marktaandeel van het bedrijf in Nederland 18 procent, waarmee het een van de grootste chocoladefabrikanten van het land is.
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
In financiële termen: onze waarde is gestegen van €88,4 miljoen naar €109,6 miljoen. In de afgelopen jaren hebben we gewerkt aan het realiseren van onze droom om een missiegedreven chocoladefabriek te openen, Tony's Chocolonely Chocolate Circus (TCCC) genaamd.
We groeiden afgelopen jaar met ruim 360% en liggen bij Delhaize in 't schap – de op een na grootste supermarkt van België. Ook in Scandinavië zijn ze gek op Tony's Chocolonely. Je vindt ons in 200 winkels in Zweden, 73 in Denemarken, 50 in Noorwegen en.. 20 in Finland!
In 2005 lieten we onze eerste melkchocoladereep maken. In een rode wikkel, omdat we een alarmerende boodschap onder de aandacht wilden brengen.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
Alle bonen die worden gebruikt om onze cacaomassa en cacaoboter te maken, zijn 100% traceerbaar en worden rechtstreeks gekocht van onze partnercoöperaties in Ghana en Ivoorkust . We zijn hierin uniek, samen met onze Mission Allies (oftewel bedrijven die ook cacao betrekken via Tony's Open Chain).
Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Only Tony's Cultuur
en dat we – naast gek op chocolade – serieus zijn als het om mensen gaat. Tony's Chocolonely is kritisch, eigenzinnig, ondernemend en.. om blij van te worden. Bij ons zijn kernwaarden geen mooie en inhoudsloze woorden op een muur.
De financiële prestaties van het bedrijf zijn indrukwekkend. Tien jaar geleden had het bedrijf een omzet van minder dan € 1 miljoen. Vandaag de dag is de omzet meer dan € 100 miljoen met een groeipercentage van 24% en een gezonde en groeiende brutomarge van 46% .
Tony's Chocolonely is B Corp en Fairtrade gecertificeerd . Naast het nemen van verantwoordelijkheid voor haar eigen toeleveringsketens, daagt het bedrijf ongelijkheid in de chocolade-industrie uit. Haar visie is niet alleen ethische chocolade voor haar eigen klanten, maar ethische chocolade in het algemeen.
Tony's Chocolonely is opgericht door Teun van der Keuken. Hij ontdekte in 2003 dat er nog steeds slaven werken op cacaoplantages in West-Afrika. Samen met twee andere journalisten wilde Teun iets doen tegen de slavernij op de cacaoplantages.