Tony's Chocolonely's zelfverklaarde missie is '100 procent slaafvrij de norm in chocolade' maken. Dat kan alleen, zo redeneert het bedrijf, door industriebrede verandering. Daarom werkt Tony's Chocolonely al sinds zijn oprichting in 2005 samen met
Onze visie is 100% slaafvrije chocolade. Niet alleen ònze chocolade. Maar àlle chocolade wereldwijd.
De Nederlandse chocoladefabrikant Tony's Chocolonely staat sinds een paar maanden niet meer op een Amerikaanse lijst van producenten die hun chocola gegarandeerd zonder illegale arbeid produceren.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
Kan de marketinglieveling de wereldwijde cacaomarkt wel écht slaafvrij maken? In 2005 kwam de eerste Tony's Chocolonely reep op de markt; melkchocolade in een alarmerende rode verpakking, Fairtrade en '100 procent slaafvrij'. Tony's streeft naar kinderslaafvrije chocolade en wil cacaoboeren beter betalen.
De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, 'Tony', nam de bijnaam 'Chocolonely' aan als 'eenzame strijder' tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie. Hij is naar velen cacaoplantages afgereisd om met eigen ogen de ernst van de situatie te kunnen inzien.
Positie. Tony's Chocolonely werd in 2006 opgericht door journalist Teun van de Keuken in het programma Keuringsdienst van Waarde. Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
Wij hebben nog nooit een geval van moderne slavernij aangetroffen in onze toeleveringsketen , maar we kunnen niet garanderen dat onze chocolade 100% slaafvrij is.
Tony's CLMRS in actie
In 2022/2023 hebben we 1.072 gevallen van kinderarbeid in onze toeleveringsketen aangetroffen , van de 31.358 kinderen in de cacaogemeenschappen die deel uitmaken van Tony's en onze Mission Allies-partnercoöperaties.
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet. En het moet stoppen.
Slavernij in de cacao-industrie gaat vaak gepaard met fysiek geweld, zoals zweepslagen voor langzaam werken of proberen te ontsnappen . Verslaggevers hebben ook gevallen gedocumenteerd waarin kinderen 's nachts werden opgesloten om te voorkomen dat ze zouden ontsnappen.
De repen van Milka hebben geen Fairtrade, Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk. Milka is wel aangesloten bij Cocoa Life en heeft als doel om uitsluitend duurzaam geteelde cacao te gebruiken.
Wij zijn toegewijd. Sinds 2020 is 100% van onze cacaobonen traceerbaar en extern geverifieerd door een onafhankelijke derde partij . Tegen 2025 moeten alle cacaoproducten (bonen, boter, poeder en chocolademassa) worden ingekocht via duurzaamheidsprogramma's.
Tony's Chocolonely's zelfverklaarde missie is '100 procent slaafvrij de norm in chocolade' maken. Dat kan alleen, zo redeneert het bedrijf, door industriebrede verandering. Daarom werkt Tony's Chocolonely al sinds zijn oprichting in 2005 samen met Barry Callebaut.
Wij zijn een impact-bedrijf dat chocolade maakt en zo de chocolade industrie van binnenuit probeert te veranderen. Als je ons wakker maakt in het midden van de nacht roepen we: samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade! Behoorlijk ambitieus, maar haalbaar vinden wij.
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
Tony's Chocolonely is B Corp en Fairtrade gecertificeerd. Naast het nemen van verantwoordelijkheid voor haar eigen toeleveringsketens, daagt het bedrijf ongelijkheid in de chocolade-industrie uit. Haar visie is niet alleen ethische chocolade voor haar eigen klanten, maar ethische chocolade helemaal .
Ja, wij hechten veel waarde aan een ethische aanpak bij de inkoop van onze chocolade .
Milka-fabrikant Mondelez heeft juridische stappen ondernomen tegen Tony's Chocolonely voor het imiteren van de paarse verpakking . Tony's heeft vier nieuwe tijdelijke wikkels gelanceerd, geïnspireerd op bekende repen zoals Milka en chocolade van andere bedrijven, waaronder Mars.
Tony's is een van de weinige bedrijven in de industrie die transparant is over het percentage kinderarbeid en boeren die een leefbaar inkomen verdienen in hun toeleveringsketen . Het bedrijf heeft hierin tot nu toe grote stappen gezet, met het rapport waarin staat dat 37,6% van Tony's langetermijnpartnerboeren nu een leefbaar inkomen verdienen.
Barry Callebaut heeft zich gecommitteerd aan 100% duurzame ingrediënten in al onze producten tegen 2025, als onderdeel van onze Forever Chocolate-strategie. Tegenwoordig betrekken we duurzame ingrediënten van over de hele wereld .
Tony's Chocolonely heeft een grote missie: 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat kunnen we niet alleen, daarom is onze samenwerking met Fairtrade des te belangrijker.
De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
Tony's gekozen tot meest duurzame merk van Nederland - Tony's Chocolonely.
AB InBev-familie neemt meerderheidsbelang in Tony's Chocolonely.