Slaafvrije Cacao: Een belangrijk doel van Tony's Chocolonely is het produceren van 100% slaafvrije chocolade. Ze streven ernaar om de cacaoketen transparanter te maken en werken direct samen met cacaoboeren om eerlijke arbeidsomstandigheden te bevorderen en moderne slavernij uit te bannen.
Tony's Chocolonely wordt door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk. Tony's Chocolonely heeft de koppositie weer overgenomen en is uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland volgens de Sustainable Brand Index 2023, waarin consumenten de meest duurzame merken aanwijzen.
Wij vinden dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om de wereld socialer en duurzamer te maken. Die sociale en duurzame wereld kunnen we alleen 'samen' bereiken. We willen hierin het goede voorbeeld geven en andere bedrijven inspireren om met ons mee te doen.
Het bedrijf is vastbesloten om kinderarbeid en moderne slavernij in de chocoladetoeleveringsketens te beëindigen. De holistische aanpak pakt problemen met het levensonderhoud van huishoudens aan, zorgt ervoor dat de producten ontbossingsvrij zijn en strekt zich uit tot het werven van andere bedrijven als missiekampioenen en verwerkingspartners.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Fairtrade en Tony's roepen alle chocolademakers op om hun verantwoordelijkheid te nemen en een leefbaar inkomen de norm te maken. Betaal die hogere referentieprijs en raise the bar voor een leefbaar inkomen voor de cacaoboeren!
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
Cacao met een keurmerk is geproduceerd met aandacht voor mens en milieu. Bij chocola kun je letten op de volgende topkeurmerken: Fairtrade en Rainforest Alliance. Het ene keurmerk legt meer de nadruk op mens en werk, het andere op milieu. Je vindt van elk keurmerk een beschrijving in de Keurmerkenwijzer.
De financiële prestaties van het bedrijf zijn indrukwekkend. Tien jaar geleden had het bedrijf een omzet van minder dan € 1 miljoen. Vandaag de dag is de omzet meer dan € 100 miljoen met een groeipercentage van 24% en een gezonde en groeiende brutomarge van 46% .
Ook dit heeft natuurlijk weer te maken met het merkverhaal. Tony's Chocolonely heeft er bewust voor gekozen om de chocoladestukjes ongelijk te verdelen omdat de chocoladewereld ook niet gelijk verdeeld is. Deze korte en krachtige verbinding tussen de missie van het merk en de chocolade bevordert het merkverhaal.
Tony's missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. In Ghana en Ivoorkust werken zo'n 1,56 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. We kiezen er daarom bewust voor om te werken in deze twee landen.
Tony's geeft 't goede voorbeeld
We bouwen een netwerk van betrouwbare partners, die op lange termijn helpen onze visie te realiseren. We werken samen met coöperaties op basis van de 5 samenwerkingsprincipes en maken een virtueel platform waarop anderen met onze keten mee kunnen kijken én doen.
Tony Chocolonely's wilde hiermee de nadruk leggen op hun maatschappelijk bewuste en duurzame producten. De strategie die hier gebruikt is, wordt ook wel green marketing genoemd. Green messaging, het benadrukken van de duurzaamheid van een product, is de bekendste strategie van green marketing.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
We werken hard aan het 100% slaafvrij maken van alle chocolade. We zijn gesteund, aangemoedigd, uitgedaagd en opgegeten. We weten nu hoe lastig het is om 'n industrie te veranderen. We zijn enorm gegroeid en hebben resultaten bereikt.
Ondanks de verkoop van steeds meer chocoladerepen, gaat het niet goed met Tony's Chocolonely. Na zes jaar nettowinst rapporteerde het chocolademerk in 2020/2021 een nettoverlies van ruim 4,6 miljoen euro. Een jaar later rapporteerde het bedrijf opnieuw een kleine nettowinst .
Tony's missie is om alle chocolade 100% slaafvrij te maken . In Ghana en Ivoorkust werken 1,56 miljoen kinderen in illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij.
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
Het ondersteunt eerlijke handelspraktijken, waarbij werknemers die de bonen oogsten eerlijk worden betaald. De cacao wordt verbouwd zonder gebruik van synthetische meststoffen en pesticiden . Biologische chocolade bevat niet alleen biologische cacaobonen, maar ook biologische ruwe suiker, biologische melk en natuurlijke smaken.
Zoek naar merken met het 'Rainforest Alliance'-label of 'Fairtrade'-certificering . U kunt ook zoeken naar chocolade met het label 'biologisch'. Biologische landbouw is meestal beter dan conventionele landbouw omdat er geen chemische pesticiden worden gebruikt.
Een heerlijke 80% chocolade van cacaobonen geteeld in Haïti. Een heerlijke 100% chocolade reep van de zeldzame Heirloom-cacao geteeld in Belize. Kardemom en cacao zijn dikke vrienden.
Alleen samen maken we alle chocolade 100% slaafvrij
Het is onze missie om alle chocolade 100% slaafvrij te maken. Dat betekent dat we niet alleen onze chocolade 100% slaafvrij willen maken, maar alle chocolade wereldwijd. We geven het goede voorbeeld in hoe we samen een sociale en duurzame toekomst kunnen opbouwen.
Deze volle en romige chocolademelk is zowel fairtrade als biologisch en 100% natuurlijk. Gemaakt van deels afgeroomde Nederlandse biologische melk, biologische Fairtrade cacaopoeder en biologische Fairtrade rietsuiker. Dus niet allen 100% biologische maar ook 100% slaafvrij!
Teun en de crew van KVW gingen aan de slag en maakten 5.000 Fairtrade, traceerbare melkchocolade repen. Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .