Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Tony's Chocolonely wordt door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk. Tony's Chocolonely heeft de koppositie weer overgenomen en is uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland volgens de Sustainable Brand Index 2023, waarin consumenten de meest duurzame merken aanwijzen.
De visie is niet alleen ethische chocolade voor de eigen klanten, maar ethische chocolade in het algemeen. Tony's laat duurzame en verantwoorde bedrijfsvoering zien die ook winstgevend is en kan worden opgeschaald om de hele industrie te transformeren.
Wij vinden dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om de wereld socialer en duurzamer te maken. Die sociale en duurzame wereld kunnen we alleen 'samen' bereiken. We willen hierin het goede voorbeeld geven en andere bedrijven inspireren om met ons mee te doen.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Deze volle en romige chocolademelk is zowel fairtrade als biologisch en 100% natuurlijk. Gemaakt van deels afgeroomde Nederlandse biologische melk, biologische Fairtrade cacaopoeder en biologische Fairtrade rietsuiker. Dus niet allen 100% biologische maar ook 100% slaafvrij!
Tony's missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. In Ghana en Ivoorkust werken zo'n 1,56 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. We kiezen er daarom bewust voor om te werken in deze twee landen.
Het Rijk werkt aan een duurzame bedrijfsvoering: groen, circulair, sociaal en innovatief. En dat is hard nodig. Diverse voorbeelden van extreme hitte tot hevige watersnood laten zien dat klimaatverandering geen toekomstig probleem is, maar nu plaatsvindt.
Tony's geeft 't goede voorbeeld
We bouwen een netwerk van betrouwbare partners, die op lange termijn helpen onze visie te realiseren. We werken samen met coöperaties op basis van de 5 samenwerkingsprincipes en maken een virtueel platform waarop anderen met onze keten mee kunnen kijken én doen.
Cacao met een keurmerk is geproduceerd met aandacht voor mens en milieu. Bij chocola kun je letten op de volgende topkeurmerken: Fairtrade en Rainforest Alliance. Het ene keurmerk legt meer de nadruk op mens en werk, het andere op milieu. Je vindt van elk keurmerk een beschrijving in de Keurmerkenwijzer.
Tony's Chocolonely is een Nederlands chocoladebedrijf dat in 2005 werd opgericht en chocolade produceert en verkoopt.
Tony's Chocolonely is een merk chocolade uit Nederland. Het bedrijf werd in 2005 opgericht door journalist Teun van der Keuken. Het merk is ook naar hem vernoemd. Van der Keuken bedacht het merk na een bericht dat op cacaoplantages nog steeds gebruikt van (kind)slaven wordt gebruikt.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
We werken hard aan het 100% slaafvrij maken van alle chocolade. We zijn gesteund, aangemoedigd, uitgedaagd en opgegeten. We weten nu hoe lastig het is om 'n industrie te veranderen. We zijn enorm gegroeid en hebben resultaten bereikt.
Je weet, Tony's heeft een missie: samen 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat doen we door boeren voor de lange termijn 'n hogere prijs te betalen voor hun traceerbare cacaobonen.
Duurzaam ondernemen in vijf P's
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) houdt in dat je met je bedrijfsactiviteiten waarde toevoegt aan people, planet, prosperity, peace en partnerships, de zogenaamde vijf P's.
Deze staan voor People, Planet en Profit, of terwijl mensen, milieu en winst. Wij vinden het welzijn van onze medewerkers en de maatschappij in het algemeen erg belangrijk. Een belangrijk onderdeel van 4PS is dan ook het investeren in personeel en klanten.
De 3P's van duurzaamheid hebben alles te maken met People, Planet en Profit.
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Op dit moment is er moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
Ook dit heeft natuurlijk weer te maken met het merkverhaal. Tony's Chocolonely heeft er bewust voor gekozen om de chocoladestukjes ongelijk te verdelen omdat de chocoladewereld ook niet gelijk verdeeld is. Deze korte en krachtige verbinding tussen de missie van het merk en de chocolade bevordert het merkverhaal.
Tony's Chocolonely heeft een grote missie: 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat kunnen we niet alleen, daarom is onze samenwerking met Fairtrade des te belangrijker.
Teun en de crew van KVW gingen aan de slag en maakten 5.000 Fairtrade, traceerbare melkchocolade repen. Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.