ton cacaobonen ingekocht Bijna geen enkel chocolademerk dat in de supermarkt ligt weet precies waar, hoe en door wie zijn cacao geproduceerd wordt, en al helemaal niet als 't uit West-Afrika komt. En hoe gek ook, dat geldt ook voor veruit de meeste gecertificeerde of duurzame cacao.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Tony's Chocolonely geeft een gedurfde draai aan de manier waarop chocolademerken consumenten benaderen. In plaats van simpelweg positieve emoties op te wekken via onze smaakpapillen, moedigt dit unieke merk mensen aan om eerst na te denken voordat ze hun chocolade consumeren.
De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
Je weet, Tony's heeft een missie: samen 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat doen we door boeren voor de lange termijn 'n hogere prijs te betalen voor hun traceerbare cacaobonen.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
We werken hard aan het 100% slaafvrij maken van alle chocolade. We zijn gesteund, aangemoedigd, uitgedaagd en opgegeten. We weten nu hoe lastig het is om 'n industrie te veranderen. We zijn enorm gegroeid en hebben resultaten bereikt.
Teun en de crew van KVW gingen aan de slag en maakten 5.000 Fairtrade, traceerbare melkchocolade repen. Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
Succes! Tony's slogan. Dit is Engels voor: Gek op chocolade, Serieus met mensen.
Wil je met ons een (cacao)boompje opzetten of heb je een über-geweldige Tony's Chocolonely-chocoladefondant-cake gemaakt? Laat 't weten en deel 't maar. Wij zijn er op Instagram, Facebook, Twitter, je kunt ons bellen, mailen of een mooie handgeschreven brief bezorgen.
Tony's missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. In Ghana en Ivoorkust werken zo'n 1,56 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. We kiezen er daarom bewust voor om te werken in deze twee landen.
Tony's Chocolonely Pure chocoladereep 180gr.
Positie. Tony's Chocolonely werd in 2006 opgericht door journalist Teun van de Keuken in het programma Keuringsdienst van Waarde. Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
De groep is eigendom van medeoprichter Maurice Dekkers en vijf andere aandeelhouders , waaronder: twee oud-directeuren, huidige werknemers en JamJar Investments, het investeringsbedrijf dat wordt gesteund door de oprichters van Innocent Drinks.
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
In 2005 lieten we onze eerste melkchocoladereep maken. In een rode wikkel, omdat we een alarmerende boodschap onder de aandacht wilden brengen.
De bekende chocoladereep bestaat straks namelijk uit ongelijke blokjes. Tony's wil hiermee aan alle chocoladeliefhebbers duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld nog steeds 'ongelijk verdeeld' zijn en zich samen met hen sterk maken voor een eerlijkere cacaoketen.
De omzet groeide vorig jaar met 23% tot $162 miljoen . "We hebben aangetoond dat het mogelijk is om boeren een leefbaar inkomen te betalen om de uitdagingen van kinderarbeid aan te pakken," vertelde CEO Douglas Lamont aan CNBC Make It in een recent interview. "[We hebben aangetoond] dat je een succesvol chocoladebedrijf kunt zijn door het op de juiste manier te doen, op een ethische manier."
Hoe ethisch en duurzaam is Tony's Chocolonely? Tony's Chocolonely is een chocolademerk dat ethisch is beoordeeld door The Good Shopping Guide . Dit merk scoort boven onze ethische benchmark voor deze sector, maar kan nog steeds beter, ondanks dat het in aanmerking komt voor Ethische Accreditatie.
Tony's Chocolonely is een merk chocolade uit Nederland. Het bedrijf werd in 2005 opgericht door journalist Teun van der Keuken. Het merk is ook naar hem vernoemd. Van der Keuken bedacht het merk na een bericht dat op cacaoplantages nog steeds gebruikt van (kind)slaven wordt gebruikt.
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Op dit moment is er moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet.
Kan de marketinglieveling de wereldwijde cacaomarkt wel écht slaafvrij maken? In 2005 kwam de eerste Tony's Chocolonely reep op de markt; melkchocolade in een alarmerende rode verpakking, Fairtrade en '100 procent slaafvrij'. Tony's streeft naar kinderslaafvrije chocolade en wil cacaoboeren beter betalen.
“We zijn er ontzettend trots op dat we door consumenten voor de 6e keer zijn uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Een grote eer, zeker voor ons als impactbedrijf dat chocolade maakt. We laten al vanaf het begin zien dat een eerlijke manier van zaken doen samen kan gaan met commercieel succes.