Als in 2005 dan de eerste reep van de band rolt, wordt er gekozen voor een rode verpakking, omdat deze het beste past bij de alarmerende boodschap. Dat het hier gaat om een melkchocoladereep maakt de makers niet uit.
' Eerlijkheidshalve, bij groen slaat bij de meesten de twijfel toe, maar verder continu hetzelfde antwoord: rood is puur, blauw is melk. Zo niet bij Tony's Chocolonely. Daar is de reep in een rode wikkel juist melkchocolade.
De kleur is daarbij van grote invloed. Communicatie door kleuren is bij chocolade ver ingeburgerd. Zo wordt melkchocolade hagelslag meestal met de kleur blauw verbonden en krijgt een puur chocoladereep een rood accent.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, 'Tony', nam de bijnaam 'Chocolonely' aan als 'eenzame strijder' tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie.
Teun en de crew van KVW gingen aan de slag en maakten 5.000 Fairtrade, traceerbare melkchocolade repen. Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .
Positie. Tony's Chocolonely werd in 2006 opgericht door journalist Teun van de Keuken in het programma Keuringsdienst van Waarde. Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
Tony's Chocolonely stond op de tweede plaats op de Chocolate Scorecard van 2023 , waarin chocoladebedrijven worden beoordeeld op basis van hun mensenrechten en milieuprestaties: traceerbaarheid en transparantie, leefbaar inkomen voor cacaoboeren, kinderarbeid (afwezigheid daarvan), ontbossing en klimaat, agroforestry en agrochemische ...
Het is je misschien al eens opgevallen, bij Tony's Chocolonely wordt pure chocolade in het blauw verpakt, terwijl melkchocolade juist in een rode verpakking komt.
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
Vanwege het lagere suiker- en vetgehalte en het hogere flavanolengehalte heeft pure chocolade voordelen ten opzichte van melkchocolade. Beide moeten echter met mate worden gegeten, omdat ze beide meer suiker en vet bevatten dan ideaal is voor een hartgezond dieet.
Al rond 600 na Christus hadden zij de eerste cacaoplantages. Zij bereidden een bittere drank met de bonen uit de cacaoplant en noemde die 'xocoatl'. Met chilipeper, vanille en piment brachten de Maya's de drank op smaak.
Zwitserland, het land waar NESTLÉ chocolade oorspronkelijk vandaan komt, staat op nummer 1 met 11,4 kg chocolade per persoon per jaar. Maar de nummers 2 en 3 komen daar vlak achteraan, in Duitsland en Engeland wordt genoten van ruim 9 kg chocolade per persoon per jaar.
Laat witte chocolade het liefste links liggen
Het is juist de cacaopoeder die de gezonde antioxidanten (polyfenolen) bevat. Witte chocolade bevat dus geen stoffen die gezondheidsvoordelen opleveren, daarnaast bevat het ook nog eens veel suiker.
Tony's Chocolonely ontstond in 2005, nadat journalisten Teun van de Keuken, Roland Duong en Maurice Dekkers van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde hadden ontdekt dat de chocolade-industrie grotendeels leunde op de arbeid van kindslaven op cacaoplantages in West Afrika.
We groeiden afgelopen jaar met ruim 360% en liggen bij Delhaize in 't schap – de op een na grootste supermarkt van België. Ook in Scandinavië zijn ze gek op Tony's Chocolonely. Je vindt ons in 200 winkels in Zweden, 73 in Denemarken, 50 in Noorwegen en.. 20 in Finland!
Tony's Chocolonely is een besloten vennootschap .
Ondanks de verkoop van steeds meer chocoladerepen, gaat het niet goed met Tony's Chocolonely. Na zes jaar nettowinst rapporteerde het chocolademerk in 2020/2021 een nettoverlies van ruim 4,6 miljoen euro. Een jaar later rapporteerde het bedrijf opnieuw een kleine nettowinst .
Tony's Chocolonely heeft een grote missie: 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat kunnen we niet alleen, daarom is onze samenwerking met Fairtrade des te belangrijker.
Alle bonen die worden gebruikt om onze cacaomassa en cacaoboter te maken, zijn 100% traceerbaar en worden rechtstreeks gekocht van onze partnercoöperaties in Ghana en Ivoorkust . We zijn hierin uniek, samen met onze Mission Allies (oftewel bedrijven die ook cacao betrekken via Tony's Open Chain).
Succes! Tony's slogan. Dit is Engels voor: Gek op chocolade, Serieus met mensen.
Onze visie is 100% slaafvrije chocolade. Niet alleen ònze chocolade. Maar àlle chocolade wereldwijd.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.