Tony's missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. In Ghana en Ivoorkust werken zo'n 1,56 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij.
De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, 'Tony', nam de bijnaam 'Chocolonely' aan als 'eenzame strijder' tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie. Hij is naar velen cacaoplantages afgereisd om met eigen ogen de ernst van de situatie te kunnen inzien.
Over het bedrijf
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
Onze visie is 100% slaafvrije chocolade. Niet alleen ònze chocolade. Maar àlle chocolade wereldwijd.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
Tony's Chocolonely is B Corp en Fairtrade gecertificeerd. Naast het nemen van verantwoordelijkheid voor haar eigen toeleveringsketens, daagt het bedrijf ongelijkheid in de chocolade-industrie uit. Haar visie is niet alleen ethische chocolade voor haar eigen klanten, maar ethische chocolade helemaal .
Je weet, Tony's heeft een missie: samen 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat doen we door boeren voor de lange termijn 'n hogere prijs te betalen voor hun traceerbare cacaobonen.
In 2005 lieten we onze eerste melkchocoladereep maken. In een rode wikkel, omdat we een alarmerende boodschap onder de aandacht wilden brengen.
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
Positie. Tony's Chocolonely werd in 2006 opgericht door journalist Teun van de Keuken in het programma Keuringsdienst van Waarde. Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
Succes! Tony's slogan. Dit is Engels voor: Gek op chocolade, Serieus met mensen.
Ondanks de verkoop van steeds meer chocoladerepen, gaat het niet goed met Tony's Chocolonely. Na zes jaar nettowinst rapporteerde het chocolademerk in 2020/2021 een nettoverlies van ruim 4,6 miljoen euro. Een jaar later rapporteerde het bedrijf opnieuw een kleine nettowinst .
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Op dit moment is er moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet.
Wij zijn een impact-bedrijf dat chocolade maakt en zo de chocolade industrie van binnenuit probeert te veranderen. Als je ons wakker maakt in het midden van de nacht roepen we: samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade!
We groeiden afgelopen jaar met ruim 360% en liggen bij Delhaize in 't schap – de op een na grootste supermarkt van België. Ook in Scandinavië zijn ze gek op Tony's Chocolonely. Je vindt ons in 200 winkels in Zweden, 73 in Denemarken, 50 in Noorwegen en.. 20 in Finland!
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
De groep is eigendom van medeoprichter Maurice Dekkers en vijf andere aandeelhouders , waaronder: twee oud-directeuren, huidige werknemers en JamJar Investments, het investeringsbedrijf dat wordt gesteund door de oprichters van Innocent Drinks.
Tony's Chocolonely's zelfverklaarde missie is '100 procent slaafvrij de norm in chocolade' maken. Dat kan alleen, zo redeneert het bedrijf, door industriebrede verandering. Daarom werkt Tony's Chocolonely al sinds zijn oprichting in 2005 samen met Barry Callebaut.
Tony's Chocolonely is een chocolademerk dat bekend staat om zijn ethische en duurzame praktijken . De missie van het bedrijf is om 100% slaafvrije chocolade te creëren, wat betekent dat ze eerlijke lonen en veilige werkomstandigheden garanderen voor alle werknemers in hun toeleveringsketen, van de cacaoboeren tot de fabrieksarbeiders.
De kleur is daarbij van grote invloed. Communicatie door kleuren is bij chocolade ver ingeburgerd. Zo wordt melkchocolade hagelslag meestal met de kleur blauw verbonden en krijgt een puur chocoladereep een rood accent.
De ongelijke stukken van onze 180g repen zijn een smakelijke manier om onze chocovrienden eraan te herinneren dat de winsten in de chocolade-industrie oneerlijk verdeeld zijn . En mocht u het nog niet hebben gemerkt: de onderkant van onze repen vertegenwoordigt de evenaar. De stukken erboven zijn de Golf van Guinee.
Vergeleken met andere cacao die in dezelfde regio wordt verkocht, zag Tony's Chocolonely 87% lagere emissies in Ghana en 95% lagere emissies in Ivoorkust . Dit komt grotendeels doordat de toeleveringsketen van Tony's Chocolonely ontbossingsvrij is, wat wordt bevestigd door gedetailleerde satellietkaarten en ontbossingsbeoordelingen in het rapport.
De ongelijke stukken van onze 180g repen zijn een smakelijke manier om Choco Fans en Serious Friends eraan te herinneren dat de winsten in de chocolade-industrie ongelijk verdeeld zijn . En mocht u het nog niet hebben opgemerkt, de onderkant van onze repen toont de kustlijn van West-Afrika. De stukken er net boven stellen de Golf van Guinee voor.