Dus ja, ook wij maken heel bewust winst. Wel minder dan we maximaal zouden kunnen maken. De omzetgroei over het afgelopen jaar is 7%, onze brutomarge 41.6%en 4.5% nettowinst.
Tony's Chocolonely zag de omzet over afgelopen jaar met 21 procent stijgen naar 133,1 miljoen euro, een bedrijfsrecord. De nettowinst staat echter al enkele jaren onder druk. De marge over 2022 was slechts 0,1 procent.
En het werkt echt: Tony's verkoopt winstgevend voor ongeveer 130 miljoen dollar aan slavernijvrije chocoladerepen in West-Europa en de VS
Met zijn opvallende en kleurrijke verpakking probeert Tony's Chocolonely een enorme missie te bereiken: chocolade 100% slaafvrij maken. In het fiscale jaar 2023 genereerde dit Nederlandse chocoladebedrijf een omzet van $ 162 miljoen .
Tony's Chocolonely Pure chocoladereep 180gr.
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
De groep is eigendom van medeoprichter Maurice Dekkers en vijf andere aandeelhouders , waaronder: twee oud-directeuren, huidige werknemers en JamJar Investments, het investeringsbedrijf dat wordt gesteund door de oprichters van Innocent Drinks.
Tony's Chocolonely is uitgegroeid tot het grootste chocolademerk van Nederland en is inmiddels verkrijgbaar in meerdere markten, waaronder de Verenigde Staten, Duitsland, België en Scandinavië .
De financiële prestaties van het bedrijf zijn indrukwekkend. Tien jaar geleden had het bedrijf een omzet van minder dan € 1 miljoen. Vandaag de dag is de omzet meer dan € 100 miljoen met een groeipercentage van 24% en een gezonde en groeiende brutomarge van 46% .
Tony's Chocolonely bestaat om een einde te maken aan alle vormen van uitbuiting in de cacao-industrie . En dus kiezen we er bewust voor om cacao te betrekken uit Ghana en Ivoorkust, omdat daar meer dan 60% van de cacao ter wereld wordt geproduceerd – en waar enkele van de grootste uitdagingen liggen.
We hebben ook 259.840 bewustmakingssessies over kinderarbeid gehouden, met 110.183 sessies in 2022/2023 . In 2022/2023 vonden we 1.072 gevallen van kinderarbeid in onze toeleveringsketen, van de 31.358 kinderen in de cacaogemeenschappen die deel uitmaken van Tony's en onze Mission Allies-partnercoöperaties.
De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
Al iets anders gemerkt aan jullie adventskalender? Ja, het vakje van vandaag is leeg”, zo kondigde het Nederlandse chocoladebedrijf Tony's Chocolonely op 8 december trots aan op Twitter. Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen.
In 2020 was dit gestegen tot net geen 17 procent. Kijkend naar de gehele chocoladecategorie in Nederland, had Tony's in 2022 een marktaandeel van 8,2 procent .
Ondanks de verkoop van steeds meer chocoladerepen, gaat het niet goed met Tony's Chocolonely. Na zes jaar nettowinst rapporteerde het chocolademerk in 2020/2021 een nettoverlies van ruim 4,6 miljoen euro. Een jaar later rapporteerde het bedrijf opnieuw een kleine nettowinst .
Tony's Chocolonely is B Corp en Fairtrade gecertificeerd . Naast het nemen van verantwoordelijkheid voor haar eigen toeleveringsketens, daagt het bedrijf ongelijkheid in de chocolade-industrie uit. Haar visie is niet alleen ethische chocolade voor haar eigen klanten, maar ethische chocolade in het algemeen.
Omdat het Tony's eerste campagne was, was het van cruciaal belang om hun doelgroep strak te targeten en hun budget hard te laten werken. We hebben Tony's kerndoelgroepen in kaart gebracht als media-inkoopdoelgroepen: Chocofans (gedefinieerd als 25-44 ABC1 die chocolade kopen of eten) en Tony's Serious Fans (gedefinieerd als 25-44 ABC1 chocolade-eters die ethisch geproduceerd voedsel kopen) .
Duikinzicht: De verkoop van Tony's aan Apollo markeert het einde van een tijdperk voor de supermarktketen, die in 1979 werd opgericht door de Italiaanse immigranten Tony Ingraffia en Domenico Gambino en sinds de oprichting een familiebedrijf is.
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
Tony's Chocolonely is een Nederlands chocoladebedrijf dat in 2005 werd opgericht en chocolade produceert en verkoopt.
Het is niet logisch dat chocoladerepen in gelijke stukken worden verdeeld als er zoveel ongelijkheid is in de chocolade-industrie! De ongelijke stukken van onze 180g-repen zijn een smakelijke manier om Choco Fans en Serious Friends eraan te herinneren dat de winsten in de chocolade-industrie ongelijk verdeeld zijn .
Tony's Chocolonely is een besloten vennootschap .
Teun en de crew van KVW gingen aan de slag en maakten 5.000 Fairtrade, traceerbare melkchocolade repen. Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .
Tony's missie is om alle chocolade 100% slaafvrij te maken . In Ghana en Ivoorkust werken 1,56 miljoen kinderen in illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij.
Superieure smaak : Fijne chocolade wordt gemaakt van hoogwaardige cacaobonen en met precisie vervaardigd, wat resulteert in een rijker en complexer smaakprofiel. U kunt de nuances van de cacao en andere ingrediënten proeven.