Dat kan ook, maar je doet dat het best in combinatie met een neutraal smakende olie. Anders loop je de kans dat je mayonaise zuur smaakt. Nog een laatste tip? Voeg de olie druppelgewijs aan je eierdooier toe, terwijl je die opklopt.
Gebruik de juiste olie: arachide-, zonnebloem- of maïsolie. Deze zijn niet te dik en hebben bovendien een neutrale smaak. Notenolie daarentegen gebruik je beter niet om mayonaise te maken. Voeg de olie beetje bij beetje toe en wacht telkens totdat hij helemaal is opgenomen door de eidooier.
Als je frituurolie nog niet helemaal op is, dan kun je het prima gebruiken om mayo te maken, maar ik denk niet dat je er nog goede extra smaken mee krijgt.
Wanneer bij het verantwoord frituren gezondheid belangrijk is dan is ons advies om gebruik te maken van zonnebloemolie. Zonnebloemolie bevat veel onverzadigde vetzuren en is daardoor net als vloeibaar frituurvet beter voor de gezondheid. Deze onverzadigde vetzuren verlagen het cholesterolgehalte.
Als de mayo niet dik wordt, kan het zijn dat de olie er te snel bij is gegoten. Gooi de mislukte mayo niet weg, maar klop in een schone kom een nieuw eigeel los met 1 el water of citroensap en giet de mislukte mayo er langzaam bij terwijl je blijft kloppen. Bewaar je zelfgemaakte mayo niet te koud.
Is de mayonaise daarentegen te dun of wordt hij niet stevig omdat u koude ingrediënten hebt toegevoegd, dan voegt u er gewoon nog een eidooier aan toe , maar zorg wel dat de mayonaise op kamertemperatuur is.
Eenmaal in onze keukens bakken we ze in onze koolzaadolie, zodat je ze knapperig en heet kunt eten – precies zoals jij ze lekker vindt. Wil je meer weten over onze ingrediënten voor friet?
Bij hogere temperaturen veranderen gezonde onverzadigde vetten in ongezonde verzadigde vetten. Ja, zonnebloemolie is een uitstekende keuze voor de frituurpan. Het heeft een hoog rookpunt en een neutrale smaak, wat betekent dat het geschikt is voor verschillende soorten voedsel.
Hoewel zonnebloemolie veel gebruikt wordt om in te frituren, is het niet de gezondste keuze. Bij hoge temperaturen kunnen schadelijke stoffen zoals aldehyden ontstaan. Zeker bij herhaald gebruik wordt dit risico groter.
Gebruik een neutrale, geraffineerde olie voor mayonaise, zoals avocado-olie, druivenpitolie, koolzaadolie, zonnebloemolie, saffloerolie, lichte olijfolie of een gemengde olie (een mengsel van olijf- en plantaardige oliën). Gebruik geen ongeraffineerde, extra vierge olijfolie, die een sterke smaak heeft en ervoor kan zorgen dat de mayonaise schift.
Er gebeurt iets magisch met mayonaise zodra het in een middelhete pan terechtkomt. In tegenstelling tot boter, dat een laag rookpunt heeft van 175 graden Celsius, begint mayonaise pas te roken bij een temperatuur van ongeveer 230 graden Celsius – hoger dan de meeste extra vierge olijfolie.
Zelfgemaakte mayonaise kan de ziekmakende bacterie Salmonella bevatten, doordat het ei of de eidooier besmet was. Aan het ei kun je niet zien of de bacterie erin zit. Gelukkig zijn de meeste eieren Salmonella vrij. Ongeveer 1 op de 3.300 eieren is ermee besmet.
Is je mayonaise geschift en wil de olie zich niet binden met het ei? Geen probleem: neem een deeltje van de geschifte mayonaise apart en doe er een lepeltje lauw water bij. Klop dit geheel op tot het wel bindt en doe er de rest van de geschifte mayonaise deeltje per deeltje bij.
In bijna ieder huishouden staat dan ook een pot. Geopend kun je die het best in de koelkast bewaren en binnen 2 tot 3 maanden opmaken. Hierna zal de kwaliteit van de mayonaise achteruitgaan, maar kun je de mayonaise vaak nog wel gebruiken.
Oliën met een rookpunt onder de 180 °C zijn: extra vierge olijfolie en lijnzaadolie. Die zijn dus minder geschikt voor bakken, wokken, braden en frituren. Ook roomboter is hier niet geschikt voor.
Minder ongewenste stoffen
Van Boekel is voorstander van frituren in vast vet, omdat dit minder snel wordt afgebroken dan vloeibare vet. In die laatste zitten veel onverzadigde vetzuren, waardoor tijdens frituren ongewenste stoffen ontstaan als hydroperoxiden, aldehyden en ketonen.
Is er geen inzamelpunt in de buurt? Lever het dan in bij de milieustraat van je gemeente. Mocht het echt niet anders kunnen, dan kan je het ook weggooien bij het restafval. Doe het dan in een afsluitbare verpakking, zoals een melkpak of plastic fles met schroefdop, want olie en vetten vervuilen de afvalbak.
4 Filter de olie na gebruik
Frituurolie kun je meer dan één keer gebruiken, maar ook niet onbeperkt: na 6 à 8 keer frituren is de olie 'op' en vormen zich schadelijke stoffen bij verhitting.
Kokosolie is de beste keus! Zelfs als je kokosolie 8 uur lang blijft frituren op 180 graden, neemt de kwaliteit niet af. Kokosolie bevat veel verzadigde vetten, waardoor het zeer goed tegen verhitting kan.
Het beste om in te bakken of te frituren is olie of zachte of vloeibare margarine uit een fles. Behalve vloeibaar frituurvet is gewone plantaardige olie, zoals zonnebloemolie en olijfolie, ook geschikt om in te frituren.
McDonald's frituurt in puur plantaardige mengsel van raapzaad- en zonnebloemolie en heeft ieder frituurstation een eigen filter. De frituurolie wordt in een vaste volgorde gefilterd, als eerste de Veggie burger, dan de kipproducten, de McKroket en als laatste de Filet-O-Fish.
Neem een schone kom en doe hierin een klein beetje olie en wat ijskoud water. Klop goed los. Voeg hier druppelsgewijs de geschifte mayonaise aan toe en het zal opnieuw binden. Gebruik een neutrale olie zoals arachideolie of zonnebloemolie.
Voor romige mayonaise gebruik je zonnebloemolie, deze is neutraal van smaak. Wij nemen Dijon mosterd, maar je kunt natuurlijk ook een andere mosterd gebruiken. Olie en azijn mengen normaal gesproken niet goed, maar met behulp van eigeel lukt dit verrassend goed en snel, waardoor je een romige saus krijgt.
Als je mayonaise schift, neem je een deeltje 'kabbelende' mayo in een afzonderlijk kommetje en je roert er een lepel lauw water door. Zodra de binding een feit is, klop je er beetje bij beetje de rest van het mislukte mengsel onder zodat het geleidelijk kan binden met de rest.