Vanaf dat moment maakt het chocoladeschap zowel in smaak als in aanbod van eerlijke chocolade een enorme verandering door. Deze impact is tot de dag van vandaag zichtbaar. De melk karamel zeezout is namelijk nog steeds één van de best verkochte repen van Nederland en zijn er al meer dan 50 miljoen van verkocht.
Melk kokos amandel kaneel
Dit was één van de drie Limited Edition smaken. De reep die het beste in de smaak valt voegen we toe aan ons assortiment. Melkchocolade zoals je 'm van ons gewend bent gevuld met kokos, geroosterde amandelstukjes en kruidige kaneel om 'm af te toppen.
We groeiden afgelopen jaar met ruim 360% en liggen bij Delhaize in 't schap – de op een na grootste supermarkt van België. Ook in Scandinavië zijn ze gek op Tony's Chocolonely. Je vindt ons in 200 winkels in Zweden, 73 in Denemarken, 50 in Noorwegen en.. 20 in Finland!
Tony's Chocolonely geeft een gedurfde draai aan de manier waarop chocolademerken consumenten benaderen. In plaats van simpelweg positieve emoties op te wekken via onze smaakpapillen, moedigt dit unieke merk mensen aan om eerst na te denken voordat ze hun chocolade consumeren.
Onze nettowinst is hierdoor uiteindelijk 4.5%geworden. Er zijn 2.683 miljoeneuro aan impactkosten geboekt in de kosten in 't afgelopen boekjaar. Dit is iets meer dan 4.8% van de netto-omzet. We maakten afgelopen jaar € 2.283.572 over aan Tony's additionele premies.
De omzet groeide vorig jaar met 23% tot $162 miljoen . "We hebben aangetoond dat het mogelijk is om boeren een leefbaar inkomen te betalen om de uitdagingen van kinderarbeid aan te pakken," vertelde CEO Douglas Lamont aan CNBC Make It in een recent interview. "[We hebben aangetoond] dat je een succesvol chocoladebedrijf kunt zijn door het op de juiste manier te doen, op een ethische manier."
De op één na grootste markt voor Tony's Chocolonely, het Verenigd Koninkrijk, had een omzet van ongeveer 24 miljoen euro . In totaal bereikte het chocolademerk een netto-omzet van ongeveer 133 miljoen euro in 2021/2022.
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
Onze visie is 100% slaafvrije chocolade. Niet alleen ònze chocolade. Maar àlle chocolade wereldwijd.
De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
De missie van Tony's Chocolonely is glashelder: chocolade 100% slaafvrij maken. Maar kom bij CEO Henk Jan Beltman niet aan met dat Tony's daarmee een 'social enterprise' is. “Wij zijn gewoon een enterprise.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
Kan de marketinglieveling de wereldwijde cacaomarkt wel écht slaafvrij maken? In 2005 kwam de eerste Tony's Chocolonely reep op de markt; melkchocolade in een alarmerende rode verpakking, Fairtrade en '100 procent slaafvrij'. Tony's streeft naar kinderslaafvrije chocolade en wil cacaoboeren beter betalen.
Tony's Chocolonely scoort goed in onze evaluatiecriteria, zoals het niet ondersteunen of direct bijdragen aan de kernenergie-, wapen- of fossielebrandstoffenindustrie. Omdat het merk is gecertificeerd door de Fairtrade Foundation, krijgt het ook een topbeoordeling in onze Fairtrade-categorie .
Tony's Chocolonely bestaat om een einde te maken aan alle vormen van uitbuiting in de cacao-industrie . En dus kiezen we er bewust voor om cacao te betrekken uit Ghana en Ivoorkust, omdat daar meer dan 60% van de cacao ter wereld wordt geproduceerd – en waar enkele van de grootste uitdagingen liggen.
Wij zijn Tony's Chocolonely. Een impactbedrijf dat chocolade maakt en vecht voor gelijkheid in de chocoladeindustrie. Wij bestaan om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade. Niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd.
Superieure smaak : Fijne chocolade wordt gemaakt van hoogwaardige cacaobonen en met precisie vervaardigd, wat resulteert in een rijker en complexer smaakprofiel. U kunt de nuances van de cacao en andere ingrediënten proeven.
Duikinzicht: De verkoop van Tony's aan Apollo markeert het einde van een tijdperk voor de supermarktketen, die in 1979 werd opgericht door de Italiaanse immigranten Tony Ingraffia en Domenico Gambino en sinds de oprichting een familiebedrijf is.
Tony's Chocolonely is een Nederlands chocoladebedrijf dat in 2005 is opgericht en chocolade produceert en verkoopt. In 2018 was het marktaandeel van het bedrijf in Nederland 18 procent, waarmee het een van de grootste chocoladefabrikanten van het land is. Tony's Chocolonely Nederland BV
In 2020 was dit gestegen tot net geen 17 procent. Kijkend naar de gehele chocoladecategorie in Nederland, had Tony's in 2022 een marktaandeel van 8,2 procent .
Het is niet logisch dat chocoladerepen in gelijke stukken worden verdeeld als er zoveel ongelijkheid is in de chocolade-industrie! De ongelijke stukken van onze 180g repen zijn een smakelijke manier om Choco Fans en Serious Friends eraan te herinneren dat de winsten in de chocolade-industrie ongelijk verdeeld zijn .
Een deel van de bonen wordt in Ivoorkust verwerkt tot cacaoboter (een cruciaal ingrediënt in chocolade) en de rest wordt geëxporteerd naar Antwerpen , waar Tony's chocolade wordt gemaakt. Het grootste verschil is dat wij de stroom van onze bonen door de handelsketen heen sturen en volgen.
Met zijn opvallende en kleurrijke verpakking probeert Tony's Chocolonely een enorme missie te bereiken: chocolade 100% slaafvrij maken. In het fiscale jaar 2023 genereerde dit Nederlandse chocoladebedrijf een omzet van $ 162 miljoen .