Quote van Marketingfacts: Over de cacaobonen die worden gebruikt in de repen van Tony's, heeft Fogliano vanuit zijn expertise een oordeel: "Het product Tony's Chocolonely is van lage tot medium score als het gaat om kwaliteit, uiterlijke kenmerken en technologische prestatie."
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
Dat zegt de producent in reactie op vragen van Foodbusiness over een onderzoek van de Amerikaanse organisatie Consumer Reports. Daaruit blijkt dat 23 van de 28 geteste repen, waaronder een van Tony's, een te hoog gehalte zware metalen bevat. Consumer Reports baseert zich op Californische richtlijnen.
We werken hard aan het 100% slaafvrij maken van alle chocolade. We zijn gesteund, aangemoedigd, uitgedaagd en opgegeten. We weten nu hoe lastig het is om 'n industrie te veranderen. We zijn enorm gegroeid en hebben resultaten bereikt.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Tony's Chocolonely is een chocolademerk dat bekend staat om zijn ethische en duurzame praktijken . De missie van het bedrijf is om 100% slaafvrije chocolade te creëren, wat betekent dat ze eerlijke lonen en veilige werkomstandigheden garanderen voor alle werknemers in hun toeleveringsketen, van de cacaoboeren tot de fabrieksarbeiders.
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
Je weet, Tony's heeft een missie: samen 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat doen we door boeren voor de lange termijn 'n hogere prijs te betalen voor hun traceerbare cacaobonen.
Kan de marketinglieveling de wereldwijde cacaomarkt wel écht slaafvrij maken? In 2005 kwam de eerste Tony's Chocolonely reep op de markt; melkchocolade in een alarmerende rode verpakking, Fairtrade en '100 procent slaafvrij'. Tony's streeft naar kinderslaafvrije chocolade en wil cacaoboeren beter betalen.
“We zijn er ontzettend trots op dat we door consumenten voor de 6e keer zijn uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Een grote eer, zeker voor ons als impactbedrijf dat chocolade maakt. We laten al vanaf het begin zien dat een eerlijke manier van zaken doen samen kan gaan met commercieel succes.
Hoewel uit sommige onderzoeken blijkt dat er inderdaad een klein positief effect is, kun je toch beter niet te veel eten van chocolade. Chocolade bevat namelijk ook veel verzadigd vet en calorieën. Daarom staat die niet in de Schijf van Vijf.
Wel is het zo dat chocolade veel calorieën bevat. Een reep chocolade van 75 gram bevat 400 tot 450 calorieën (kcal), dat is evenveel als 3 belegde boterhammen. Eet chocolade daarom niet te vaak en niet te veel. Neem bijvoorbeeld een blokje als dagkeuze en eet niet een hele reep in één keer op.
EWG berekent dat dit product 26% suiker bevat.
Wij hebben nog nooit een geval van moderne slavernij aangetroffen in onze toeleveringsketen , maar we kunnen niet garanderen dat onze chocolade 100% slaafvrij is.
Positie. Tony's Chocolonely werd in 2006 opgericht door journalist Teun van de Keuken in het programma Keuringsdienst van Waarde. Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
Tony's CLMRS in actie
In 2022/2023 hebben we 1.072 gevallen van kinderarbeid in onze toeleveringsketen aangetroffen , van de 31.358 kinderen in de cacaogemeenschappen die deel uitmaken van Tony's en onze Mission Allies-partnercoöperaties.
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet. En het moet stoppen.
Onze visie is 100% slaafvrije chocolade. Niet alleen ònze chocolade. Maar àlle chocolade wereldwijd.
'Samen maken we chocolade 100% slaafvrij' is een beeldmerk op chocoladerepen. Eigenaar is Tony's Chocolonely die het initiatief Tony's Open Chain heeft opgericht om de cacaoproductie en -handel op sociale aspecten te verduurzamen.
Tony's Chocolonely bestaat om een einde te maken aan alle vormen van uitbuiting in de cacao-industrie . En dus kiezen we er bewust voor om cacao te betrekken uit Ghana en Ivoorkust, omdat daar meer dan 60% van de cacao ter wereld wordt geproduceerd – en waar enkele van de grootste uitdagingen liggen.
In 2005 lieten we onze eerste melkchocoladereep maken. In een rode wikkel, omdat we een alarmerende boodschap onder de aandacht wilden brengen.
Deze volle en romige chocolademelk is zowel fairtrade als biologisch en 100% natuurlijk. Gemaakt van deels afgeroomde Nederlandse biologische melk, biologische Fairtrade cacaopoeder en biologische Fairtrade rietsuiker. Dus niet allen 100% biologische maar ook 100% slaafvrij!
Tony's missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. In Ghana en Ivoorkust werken zo'n 1,56 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij.
Superieure smaak : Fijne chocolade wordt gemaakt van hoogwaardige cacaobonen en met precisie vervaardigd, wat resulteert in een rijker en complexer smaakprofiel. U kunt de nuances van de cacao en andere ingrediënten proeven.
Tony's Chocolonely producten bestellen | Albert Heijn.