De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, 'Tony', nam de bijnaam 'Chocolonely' aan als 'eenzame strijder' tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie.
De naam Tony's Chocolonely verwijst naar journalist/presentator Teun van de Keuken, die op 22 maart 2004 aangifte deed tegen zichzelf van medeplichtigheid aan slavernij omdat hij thuis chocoladerepen had gegeten waarvan redelijkerwijs aanneembaar was dat een gedeelte van de cacao ervan door kindslaven was geproduceerd.
Positie. Tony's Chocolonely werd in 2006 opgericht door journalist Teun van de Keuken in het programma Keuringsdienst van Waarde. Henk Jan Beltman leidt Tony's Chocolonely sinds 2010 en nam in 2011 een meerderheidsbelang.
samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade
Op dit moment is er moderne slavernij en illegale kinderarbeid op cacaoplantages in West-Afrika. Dit is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Illegale kinderarbeid en moderne slavernij mogen niet.
Met de oneerlijke verdeling van onze 180 grams repen willen we alle chocofans op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn. Misschien is het je opgevallen dat de onderkant van onze reep de evenaar voor moet stellen. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee.
We werken hard aan het 100% slaafvrij maken van alle chocolade. We zijn gesteund, aangemoedigd, uitgedaagd en opgegeten. We weten nu hoe lastig het is om 'n industrie te veranderen. We zijn enorm gegroeid en hebben resultaten bereikt.
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
Er heerst veel onduidelijkheid over het winnen van een maand lang gratis Tony Chocolade. Veel klanten denken dat het gaat om een gouden wikkel, maar om alle repen puur van Tony zit een gouden wikkel. Het gaat om een kaartje dat verstopt zit in 5 repen.
De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, 'Tony', nam de bijnaam 'Chocolonely' aan als 'eenzame strijder' tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie. Hij is naar velen cacaoplantages afgereisd om met eigen ogen de ernst van de situatie te kunnen inzien.
De groep is eigendom van medeoprichter Maurice Dekkers en vijf andere aandeelhouders , waaronder: twee oud-directeuren, huidige werknemers en JamJar Investments, het investeringsbedrijf dat wordt gesteund door de oprichters van Innocent Drinks.
Waar scoort Tony's Chocolonely goed? Tony's Chocolonely scoort goed in onze evaluatiecriteria, zoals het niet ondersteunen of direct bijdragen aan de kernenergie-, wapen- of fossielebrandstoffenindustrie. Omdat het merk is gecertificeerd door de Fairtrade Foundation, krijgt het ook een topbeoordeling in onze Fairtrade-categorie .
Tony's Chocolonely ontstond in 2005, nadat journalisten Teun van de Keuken, Roland Duong en Maurice Dekkers van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde hadden ontdekt dat de chocolade-industrie grotendeels leunde op de arbeid van kindslaven op cacaoplantages in West Afrika.
Tony's gekozen tot meest duurzame merk van Nederland - Tony's Chocolonely.
Tony's Chocolonely werd in 2006 opgericht door tv-journalist Teun van de Keuken met de ambitie om '100% slaafvrije chocolade' te produceren. Op het moment dat Beltman bij Tony's aan het roer kwam, dat was in 2010, werkten er amper twee mensen voor het bedrijf dat toen een omzet van 1 miljoen euro draaide.
Tony's Chocolonely Pure chocoladereep 180gr.
Succes! Tony's slogan. Dit is Engels voor: Gek op chocolade, Serieus met mensen.
We groeiden afgelopen jaar met ruim 360% en liggen bij Delhaize in 't schap – de op een na grootste supermarkt van België. Ook in Scandinavië zijn ze gek op Tony's Chocolonely. Je vindt ons in 200 winkels in Zweden, 73 in Denemarken, 50 in Noorwegen en.. 20 in Finland!
Tony's Chocolonely's zelfverklaarde missie is '100 procent slaafvrij de norm in chocolade' maken. Dat kan alleen, zo redeneert het bedrijf, door industriebrede verandering.
Al iets anders gemerkt aan jullie adventskalender? Ja, het vakje van vandaag is leeg”, zo kondigde het Nederlandse chocoladebedrijf Tony's Chocolonely op 8 december trots aan op Twitter. Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen.
In 2005 lieten we onze eerste melkchocoladereep maken. In een rode wikkel, omdat we een alarmerende boodschap onder de aandacht wilden brengen.
Je weet, Tony's heeft een missie: samen 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Dat doen we door boeren voor de lange termijn 'n hogere prijs te betalen voor hun traceerbare cacaobonen.
De bekende chocoladereep bestaat straks namelijk uit ongelijke blokjes. Tony's wil hiermee aan alle chocoladeliefhebbers duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld nog steeds 'ongelijk verdeeld' zijn en zich samen met hen sterk maken voor een eerlijkere cacaoketen.
We hebben eraan gewerkt om alle chocolade 100% slaafvrij te maken . We zijn gesteund, aangemoedigd, uitgedaagd en opgegeten.
De ongelijke stukken van onze 180g repen zijn een smakelijke manier om Choco Fans en Serious Friends eraan te herinneren dat de winsten in de chocolade-industrie ongelijk verdeeld zijn . En mocht u het nog niet hebben opgemerkt, de onderkant van onze repen toont de kustlijn van West-Afrika. De stukken er net boven stellen de Golf van Guinee voor.
Maar omdat de wereld overspoeld wordt met goedkope soja, wordt sojalecithine aangetroffen in veel ultrabewerkte voedingsmiddelen en veel massaal geproduceerde chocolademerken, waaronder: Lindt (bijv. Salt of Milk Bar), Tony's, Hersheys, Godiva... het is eigenlijk moeilijk om een supermarkt of groot merk te vinden dat deze emulgatoren niet in veel van zijn repen gebruikt.