De gezondste keuze is vette vis, zoals haring, makreel, (Atlantische) zalm en sardines. Deze vette vissoorten bevatten veel omega 3-vetzuren. Deze bijzondere vetten beschermen tegen een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.
Ja, het wordt sterk aanbevolen om wekelijks vis te eten. Vis, en dan vooral vette vis, bevat onverzadigde vetten (zoals omega 3-vetzuren) die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van je kindje.
Haring, makreel, paling en sprot zijn de vetste witvissoorten. Omdat de Gezondheidsraad vette vis adviseert boven magere vis, zou je dus kunnen concluderen dat deze vissoorten het meest gezond zijn. Deze bevatten de meeste omega 3-vetzuren EPA en DHA, die zo gezond zijn.
Het wordt aangeraden om je vissen 1 tot 2 keer per dag te voeren. Zorg dat je kleine hoeveelheden voert als je meerdere keren per dag voert. Over het algemeen kun je beter een dagje wat minder geven dan dat je teveel voert. De precieze hoeveelheid die je moet voeren voor jouw aquarium is een ervaringsproces.
In principe zijn alle soorten vis goed. Het maakt niet uit hoe de vis verkocht wordt: verse vis, uit de diepvries of in blik. Voor de gezondheid kun je het beste kiezen voor vette vis die niet gepaneerd of gezouten is. Bij zoute vis moet je denken aan haring, gerookte zalm, gerookte paling, stokvis of ansjovis.
Zelfgevangen vis
We raden het regelmatig eten van zelfgevangen zoetwatervis uit Nederlandse wateren af. Vooral zoetwatervissen die veel vet bevatten (paling, aal en forel) kunnen verontreinigd zijn met stoffen zoals zware metalen, PCB's, dioxines of PFAS.
Bij voorkeur vette vis zoals zalm, haring of sardines. De vetzuren die in vis zitten, zijn goed voor je hart en bloedvaten. Daarnaast zijn er uit wetenschappelijk onderzoek aanwijzingen dat het eten van vis de kans op bepaalde soorten kanker mogelijk kan verkleinen.
Ons advies: bijna elke man kan zonder problemen vier keer per week een blikje tonijn eten.
Meer dan drie keer per week vette vis eten, zoals haring of zalm, is riskant. Een mens krijgt dan te veel dioxine-achtige stoffen binnen. Dat blijkt uit doctoraatsonderzoek van Isabelle Sioen, meldde de Universiteit van Gent. De onderzoekster stelt wel dat vetzuren in vis goed helpen tegen hart- en vaatziekten.
Bewust eten
De reden waarom Carrefour pangasius uit de rekken heeft gehaald is omdat de vis te veel bacteriën bevat en hij resistent zou zijn tegen antibiotica. Bovendien zijn de werkomstandigheden in veel kwekerijen schrijnend en is de productie van de vis erg slecht voor het milieu.
Volgens de Keuringsdienst van Waarde is er eigenlijk nauwelijks verschil tussen de twee. Het enige verschil is dat de 'verse' vis al ontdooid is en klaar is om te bereiden, terwijl je de diepvriesvis zelf nog moet ontdooien.
Meer eiwit in tonijn
Het lagere vetgehalte in vergelijking met zalm maakt het een uitstekende keuze voor degenen die een eiwitrijk, vetarm dieet volgen. Zalm, hoewel het iets minder eiwit bevat dan tonijn, is rijk aan omega-3 vetzuren.
De American Heart Association (AHA) adviseert om minstens twee keer per week vis te eten, met name vette vis zoals zalm, forel, sardines en witte tonijn , die rijk zijn aan omega 3-vetzuren. Er zijn echter ook risico's verbonden aan het regelmatig eten van vis.
U kunt gerust zoveel porties witte vis per week eten als u wilt , met uitzondering van de volgende soorten, die vergelijkbare hoeveelheden van bepaalde verontreinigende stoffen kunnen bevatten als vette vis: zeebrasem, zeebaars en tarbot.
Het Voedingscentrum raadt aan om zeker een keer per week vette vis te eten. In vis zitten namelijk speciale visvetzuren, die goed zijn voor hart en bloedvaten. Ze zitten vooral in vissen zoals makreel, zalm, sardines en haring.
De gezondste keuze is vette vis, zoals haring, makreel, (Atlantische) zalm en sardines. Deze vette vissoorten bevatten veel omega 3-vetzuren. Deze bijzondere vetten beschermen tegen een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. De Gezondheidsraad adviseert dan ook om 1 keer per week (liefst vette) vis te eten.
Spijsverteringsproblemen: de meest voorkomende bijwerkingen van omega 3 zijn maagklachten, zoals een opgeblazen gevoel, diarree, misselijkheid of een vissige smaak. Dit komt vaak voor bij mensen die grote hoeveelheden omega 3 in één keer innemen. Hier vallen ook zure oprispingen onder met de smaak of geur van vis.
Wilde vette vis, zoals haring, sardientjes of makreel, is een hele goede bron van waardevolle onverzadigde vetzuren Omega-3 EPA en DHA én van vitamine D. Magere vis daarentegen (kibbeling, vissticks, tilapia en pangasius) bevat deze belangrijke voedingsstoffen nauwelijks.
Maakt het nog uit of je tonijn in water, zonnebloemolie of olijfolie neemt? Weinig. Tonijn in water is caloriearmer (en wat droger) omdat het alleen de vetten bevat die van nature in de vis zitten. Maar zowel olijf- als zonnebloemolie bestaat uit gezond, onverzadigd vet.
Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Daarom is het advies 1 keer per week vis te eten. Bij voorkeur vette vis, zoals makreel, haring, sardines of zalm." Een paar keer per week vis eten is dus geen enkel probleem.
Advies Hartstichting
Kies bij voorkeur voor vette vis, zoals zalm, haring of makreel.
Omega-3 vetzuren – Deze gezonde vetten houden je aderen elastisch en bevorderen een goede doorbloeding. Ze zijn te vinden in vette vis (zoals zalm en makreel), avocado's, lijnzaad en walnoten.
Een hoge bloedruk verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Voeg geen of weinig zout of zoute smaakmakers toe aan de maaltijden. Vermijd kant-en-klare producten, die bevatten vaak veel zout. Van het zout dat we binnenkrijgen komt gemiddeld 80% uit kant-en-klare producten, 20% voegen we zelf toe.
Vissoorten zoals sardines en zalm en tonijn uit blik zitten boordevol hoogwaardige eiwitten. Die zijn onmisbaar voor de opbouw en het herstel van spieren en weefsels. Daarnaast zijn vette-visconserven rijk aan omega 3-vetzuren.