Voeding met veel verzadigd vet, verhoogt het risico op een te hoog LDL-cholesterol in het bloed, omdat deze vetten de lever aanzetten om cholesterol aan te maken. Verzadigde vetten zitten in bijvoorbeeld frituurvet, volvette kaas, volle melk en vet vlees.
Zout en hoge bloeddruk
Te veel zout eten kan leiden tot een hoge bloeddruk. Een hoge bloedruk verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Voeg geen of weinig zout of zoute smaakmakers toe aan de maaltijden. Vermijd kant-en-klare producten, die bevatten vaak veel zout.
Omega-3 vetzuren – Deze gezonde vetten houden je aderen elastisch en bevorderen een goede doorbloeding. Ze zijn te vinden in vette vis (zoals zalm en makreel), avocado's, lijnzaad en walnoten.
Kraanwater beschermt je hart
Het American Journal of Epidemiology toont in een 6-jaar durend onderzoek aan dat mensen, die dagelijks meer dan 5 glazen water per dag drinken, 41% minder kans hebben op een hartaanval. Dit is in vergelijking met mensen die minder dan 2 glazen water per dag drinken.
Vooral suiker, bijv snoep en gebak. Veel eten tegelijk leidt ook tot onregelmatige hartslag en evt AF. Ook alcohol kan dat veroorzaken. Soms denk ik ook dat er een intolerantie voor bepaalde voedingsmiddelen bestaat maar ik kan de vinger daar nog niet goed opleggen.
Stress (en wanneer u hartkloppingen heeft, kan dit weer als stressvol worden ervaren, zo komt u in een cirkel). Na een stevige inspanning. Door het gebruik van middelen als alcohol, cafeïne (komt voor in koffie, sommige theesoorten, cacaobonen en cola), drugs en nicotine (door roken).
Kleurrijke bessen zitten boordevol gezonde fytonutriënten en vezels die goed zijn voor je hart en hart- en vaatziekten voorkomen. Khorana raadt aan om bijvoorbeeld bosbessen, aardbeien, veenbessen of frambozen te mengen met je yoghurt of volkorengranen.
Uit verschillende studies blijkt dat gember kan helpen bij het verlagen van het LDL-cholesterol (het 'slechte' cholesterol) en het verhogen van het HDL-cholesterol (het 'goede' cholesterol). Dit kan bijdragen aan een gezonder hart en bloedvaten.
Zorg voor genoeg beweging
Wandelen, fietsen of zwemmen zijn daar voorbeelden van. Door voldoende te bewegen stijgt de hoeveelheid goed HDL-cholesterol in je bloed en daalt de bloeddruk. Met een gezonde bloeddruk hoeft ons hart minder intensief te werken om het bloed rond te pompen.
Eet dus volop producten met veel vezels, zoals volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst, peulvruchten, groente, fruit en noten. Bepaalde vezels uit fruit (pectine) en haverproducten (bèta-glucaan) verlagen je LDL-cholesterol. Ook heb je een kleinere kans op hart- en vaatziekten als je vezelrijk eet.
Een mediterraan dieet met veel geraffineerde olijfolie van een eerste persing kan vasculaire complicaties met meer dan 30 procent doen afnemen. Olijfolie is goed voor een juiste cholesterolbalans in het bloed en daarmee goed voor de bloedvaten.
Om je bloeddruk te verlagen helpt het onder andere om af te vallen in geval van overgewicht, gezond en gevarieerd te eten volgens de Schijf van Vijf, alcohol te laten staan, matig te zijn met zout en zoute producten, niet te roken en stress zoveel mogelijk te vermijden.
Eet elke dag 250 gram groente, 2 stuks fruit, een handje ongezouten noten en magere en volkoren producten. Gezonde producten hebben veel voedingsstoffen, zoals vezels, koolhydraten, eiwitten, vitaminen en mineralen. Drink elke dag anderhalve liter vocht, het liefst kraanwater of thee.
Suikers zijn namelijk slechter voor het hart dan verzadigde vetten. Dat concluderen wetenschappers op basis van een literatuurstudie, gepubliceerd in Progress in Cardiovascular Diseases. Hun belangrijkste aanbeveling: eet zoveel mogelijk pure, onbewerkte voedingsmiddelen en vermijd ultra-geraffineerde producten.
Gember drinken 's avonds kan alleen in twee gevallen het slapen belemmeren: Als de persoon gevoelig is voor de stimulerende effecten van gember, zoals we hebben gezien in het geval van het afrodiserende effect van gember, waarbij de werking van gember afhangt van de gevoeligheid van elke persoon.
Goed voor hart en bloedvaten
Meidoorn thee is een natuurlijk, kruidig drankje dat al eeuwenlang wordt gebruikt om het hart en de bloedvaten te ondersteunen. Dankzij de ontspannende en regulerende eigenschappen is deze thee ook een fijne keuze bij stress, een onregelmatige hartslag of een hoge bloeddruk.
Het kan zelfs meerdere keren per dag. De aanbevolen maximale dagelijkse dosis is 3 tot 4 g per dag, zodat je gerust meerdere kopjes gemberthee per dag kunt drinken (zelfs 's avonds, want gember bevat geen cafeïne). Bij overdosering met gember kan je last krijgen van brandend maagzuur en krampen in de darmen en maag.
Eet elke dag minstens 5 porties fruit en groenten in verschillende smaken (zie ‘5 per dag’). Baseer uw maaltijden op zetmeelrijke voedingsmiddelen met veel vezels, zoals aardappelen, brood, rijst of pasta. Eet wat zuivel of zuivelvervangers (zoals sojamelk). Eet wat bonen, peulvruchten, vis, eieren, vlees en andere eiwitten.
Onze bananen beschermen het hart: het zijn echte kaliumbommetjes. Kalium is een mineraal dat van belang is voor de opbouw van sterke spieren. Daarnaast bevatten bananen weinig zout. Ze helpen je beter te slapen en verlagen de kans op een hartaanval of een beroerte.
Welk fruit is het beste voor het hart? Hoewel alle fruitsoorten goed zijn voor de gezondheid van het hart, zijn bessen en avocado's bijzonder goed vanwege hun antioxidanten en gezonde vetten.
Olijfolie helpt bij het verwijden van de bloedvaten, verlaagt het cholesterol en gaat de klontering van bloed tegen. Daarnaast levert de olie vitamine E en gezonde polyfenolen zoals oleocanthal en oleuropein. Deze antioxidanten beschermen de bloedvaten.