En wel hierom: chocolade met een hoog percentage cacao kan een gunstig effect hebben op de gezondheid van het hart doordat het de bloeddruk verlaagt, de werking van de bloedvaten verbetert en mogelijk zelfs het lipidenprofiel (het cholesterol- en triglyceridengehalte) verlaagt.
Australisch onderzoek bevestigt dat pure chocolade gezond is voor het hart, althans voor mensen die een verhoogd risico hebben op hartziekten. De studie verscheen in het British Medical Journal. Dagelijks 100 gram pure chocolade met minstens 60% cacao eten, vermindert het risico op een hartaanval of een beroerte.
Voedingsadvies voor chocolade
Daarnaast bevat chocolade veel verzadigd vet, wat het risico op hart- en vaatziekten juist verhoogd. Verder zitten er erg veel calorieën in chocolade. Eet dit daarom niet te vaak en niet te veel.
Het eten van chocolade kan zorgen voor vervelende darmklachten zoals een opgezette buik, buikpijn, obstipatie, diarree en gasvorming. Vervolgens kun je ook last krijgen van je maag, oprispingen en misselijkheid. De suiker en melk in de chocolade zijn de grote boosdoeners.
Chocolade en slaap
Theobromine, net als cafeïne, werkt in op het centraal zenuwstelsel en kan je hartslag verhogen.
Vooral suiker, bijv snoep en gebak. Veel eten tegelijk leidt ook tot onregelmatige hartslag en evt AF. Ook alcohol kan dat veroorzaken. Soms denk ik ook dat er een intolerantie voor bepaalde voedingsmiddelen bestaat maar ik kan de vinger daar nog niet goed opleggen.
Teveel chocolade eten kan er wel voor zorgen dat je overgewicht krijgt. Dit vergroot de kans op het krijgen van hart-, en vaatziekten en diabetes. Door het eten van teveel chocolade krijg je teveel vetten en suikers binnen. Dit verhoogt je BMI, maar ook je cholesterolgehalte.
Als je 10 tot 25 gram pure chocolade per dag eet, ben je al gezond bezig. Het is aan te raden om niet meer dan 100 gram pure chocolade per dag te eten en maximaal 200 gram per week.
Onderzoek suggereert dat de antioxidanten in cacao kunnen helpen beschermen tegen hart- en vaatziekten door het cholesterolgehalte onder controle te houden. Bovendien hebben studies de consumptie van pure chocolade in verband gebracht met een beter concentratievermogen en betere cognitieve prestaties.
Goed nieuws voor de liefhebbers van chocolade. Het eten van chocolade zou namelijk helemaal niet dik maken. Spaanse onderzoekers hebben ontdekt dat mensen die vaker chocolade eten doorgaans minder vet op hun gehele lichaam hebben.
Als je stopt met chocolade eten krijg je geen ontwenningsverschijnselen. Dat is pijn in je lichaam van het niet eten van chocolade. Dus kan je niet echt aan chocolade “verslaafd” raken.
Chocolade bevat veel verzadigd vet (ongeveer 20 gram op de 100 gram). Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterolgehalte van het bloed en een te hoog LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Ook bevat chocolade veel calorieën. Een reep pure chocolade van 75 gram bevat zo'n 400 calorieën (kcal).
10. Chocolade helpt je lever niet om zeep. Nog zo'n wijsheid uit grootmoeders tijd die niet blijkt te kloppen: chocolade veroorzaakt géén leverproblemen. Sterker nog, onderzoekers beweren nu zelfs dat donkere chocolade leverschade door alcoholmisbruik of ziekte net kan helpen herstellen!
'Zelfs pure chocolade van goede kwaliteit bevat vet en wat suiker, dus het is makkelijk om er teveel van te eten. ' Daarnaast zijn 'sommige mensen gevoelig voor cafeïne of theobromine, de van nature voorkomende verbindingen in cacao, wat hartkloppingen kan veroorzaken of de slaap kan verstoren', zegt ze.
Pure chocolade verlaagt bloeddruk. Kleine hoeveelheden pure chocolade (ruim 6 gram of 30 kilocalorieën per dag) verlagen de bloeddruk, zonder dat ze leiden tot gewichtstoename.
Door chocolade te eten, wordt er ook endorfine in je hersenen aangemaakt. Dat heeft hetzelfde pijnstillende effect als morfine en remt de adrenaline af die je stress bezorgt. Onze hersenen vinden het blijkbaar ook een prettige ervaring als chocolade smelt in onze mond, waardoor er nog meer endorfine wordt aangemaakt.
Veel chocola en chocolademelk vergroot de kans op obstipatie. Het is verstandig deze producten, net als de vezelarme etenswaren, slechts heel beperkt te geven aan kinderen met obstipatieklachten. Bruinbrood is dus beter dan wit brood. Groenten en fruit bevatten veel vezels en vergemakkelijken de ontlasting.
Dat is helemaal prima! Elke dag een klein stukje chocolade eten kan absoluut geen kwaad, als je verder gewoon een gezond eetpatroon hebt. Je krijgt dan namelijk evengoed al je goede voedingsstoffen binnen. Een nadeel is dat we na het eten van een klein stukje chocolade vaak zin krijgen in meer.
Pure chocolade met minimaal 85% cacao bevat relatief weinig suiker en juist veel cacaopoeder. En laat die cacao nu net rijk zijn aan antioxidanten, zoals flavonoïden. Deze stoffen helpen je lichaam beschermen tegen vrije radicalen en dragen bij aan een gezonde bloeddruk en een goed functionerend hart.
Laat witte chocolade het liefste links liggen
Het is juist de cacaopoeder die de gezonde antioxidanten (polyfenolen) bevat. Witte chocolade bevat dus geen stoffen die gezondheidsvoordelen opleveren, daarnaast bevat het ook nog eens veel suiker.
Is de chocolade met verpakking en al opgegeten, dan kan het (veel) langer duren voordat verschijnselen optreden, omdat de theobromine minder snel in het lichaam wordt opgenomen. Theobromine blijft lange tijd in het lichaam circuleren en verschijnselen kunnen dan ook een aantal dagen aanwezig blijven.
Je kunt een chocolade verslaving ontwikkelen wanneer je elke dag chocolade eet. Er zitten meerdere stoffen in een reep chocolade die verslavend zijn, waaronder suiker, cafeïne en theobromine.
Chocolade cravings
Heb je ongelooflijk veel zin in een brownie, die reep chocolade of een doosje bonbons? Dan is de kans groot dat je lichaam eigenlijk hunkert naar extra magnesium. Chocolade bevat het stofje fenylethylalanine, waardoor je hersenen de neurotransmitter endorfine aanmaken.