Traditioneel wordt sushi gegeten met rauwe vis en/of groenten. Wij raden je aan bevroren of verwerkte vis te vermijden.
Het goede nieuws is echter dat vis die is ingevroren, mits van goede kwaliteit, nog steeds heerlijk kan smaken . Er is nog een voordeel aan het gebruik van ingevroren vis bij het maken van je eigen sushi, en dat zijn de kosten. Ingevroren vis is veel voordeliger en je hebt het bovendien altijd bij de hand wanneer je trek hebt in sushi of sashimi.
Ja, het is veilig om rauw te eten na het invriezen en ontdooien.
Rauwe vis kan parasieten of bacteriën bevatten als deze niet goed wordt behandeld. Daarom gebruiken veel top-sushirestaurants bevroren vis : invriezen op extreem lage temperaturen doodt potentiële parasieten, terwijl de smaak en kwaliteit behouden blijven.
Diepvries visrecepten
Diepvries vis bakken is een leuke manier om van gezonde en voedzame maaltijden te genieten, zeker als U geen ideeën heeft en dat U meer tijd wilt nemen om bij uw familie en vrienden te zijn in de plaats van in de keuken.
Ja, zeker kan je bevroren zalm bakken. De bereiding in de pan werkt het beste met zalmfilets of losse stukjes zalm. Haal de zalm uit de vriezer en spoel deze even af met water om kleine stukjes ijs te verwijderen. Dep de zalm even droog met keukenpapier en zet de pan op middelhoogvuur.
Ja, alle tonijn die je koopt die voorgepakt en CO-behandeld is, zou veilig moeten zijn om rauw te eten.
Kun je zalm uit de supermarkt gebruiken voor sushi? Het korte antwoord is ja, zalm uit de supermarkt kan je gebruiken voor sushi. Het is erg belangrijk dat de zalm van een betrouwbare leverancier komt, zoals een supermarkt, visspecialist of een restaurant.
Sushi wordt vaak bereid met rauw zeevoedsel, zoals zalm, tonijn, paling, makreel en surimi. Sommige veelgebruikte sushivarianten maken ook gebruik van gekookte ingrediënten. Rauwe vis (of soms vlees) in plakjes en geserveerd zonder rijst wordt sashimi genoemd. Sushi wordt vaak geserveerd met gember, wasabi en sojasaus.
De volgende soorten vis worden door SushiPoint vaak gebruikt in sushi: tonijn (maguro), zalm (shake), zeebaars, haring, krab (kani) en garnalen (ebi).
Verse zalm die je koopt voor sashimi is snel ingevroren, zoek het maar op. Ze vriezen het direct in om de textuur en kwaliteit van de vis te behouden. In je vriezer thuis vriest de zalm heel langzaam in, dus verliest het veel textuur/kwaliteit vergeleken met verse zalm.
Om te voorkomen dat de vis bederft, wordt deze dus meerdere keren ingevroren en ontdooid. Dit betekent dat de 'verse' vis die je in de supermarkt koopt, eigenlijk al een hele tijd geleden gevangen is en meerdere keren is ingevroren geweest.
Houd er rekening mee dat zalm die je in winkels als Lidl koopt niet bedoeld is voor rauwe consumptie en niet zo vers is als je zou willen als je sushi eet.
Ga ervoor! Zelf sushi maken is veel voordeliger dan voorverpakte sushi uit de winkel en je kunt je eigen vulling kiezen. Het makkelijkste is om de rijst 's ochtends of tot maximaal een dag van tevoren te maken. De sushirijst moet namelijk volledig zijn afgekoeld voordat je hem kunt verwerken.
De vis wordt allereerst in een horizontale plak van een 0.5 tot 1 centimeter gesneden, om vervolgens de grote plak in kleinere stukken te snijden. De afmetingen van deze kleine stukken hangen af van de grootte van de sushi en worden daarom daar op afgestemd.
Zorg dat de vis goed verpakt is in een luchtdichte zak, zodat er geen water bij kan komen. Vul een kom of grote schaal met koud water en leg de ingepakte vis erin. Afhankelijk van de dikte van de vis is 'ie binnen 1 of 2 uur ontdooid.
'Zowel onze tonijnsteak als de zalmfilet zijn bedoeld om verhit te worden', laat de Albert Heijn weten. 'Het zijn geen ready-to-eat producten. '
Feit 1: Sushi Is Gezond
Een veelvoorkomende mythe is dat sushi ongezond is vanwege de aanwezigheid van witte rijst. In werkelijkheid is sushi echter een gezonde keuze, mits met mate geconsumeerd. Vis zoals zalm en tonijn bevat omega-3 vetzuren, die goed zijn voor het hart en de hersenen.
Enkel door vis te bevriezen (liefst tot onder de -20 graden Celsius), of te verhitten (liefst tot boven de 65 graden) kunnen de parasieten of bacteriën gedood worden. Bij rauwe vis is dit echter niet het geval, waardoor de kans op besmetting groter is dan wanneer je je stukje zalm lekker bakt of op de grill gooit.
Wil je sushi eten als complete maaltijd, houd dan rekening met gemiddeld 12 tot 18 stuks per persoon. Voor de lunch kan je ongeveer 8 tot 12 stuks aanhouden. Kies je voor Temaki sushi, dan volstaan 4 tot 6 stuks per persoon. Maar eet vooral de hoeveelheid waar jij je goed bij voelt.
Vis kunt u kopen in de supermarkt, op de markt en bij viswinkels. Meestal is de vis iets minder vers bij supermarkten, u heeft daar minder keus en u moet een bepaalde verpakte hoeveelheid kopen. U kunt dus beter naar een goede viskraam op de markt gaan of naar een viswinkel.
Deze sushi kun je wel eten als je zwanger bent
De keuze aan sushi is gelukkig heel groot. Geniet van vegetarische sushi met groente zoals komkommer, radijs of wortel. Ook sushi met sojaboontjes, omelet, zoete aardappel en paddenstoelen kun je natuurlijk gerust eten. En vergeet sushi met avocado niet!
Bak de bevroren vis niet, maar leg hem in de oven of op de barbecue. Als je de vis meteen erna bereidt, komt ook je microgolfoven van pas. Gebruik de ontdooifunctie en haal de vis eruit als hij nog koud aanvoelt.
De tonijn is dus geschikt om rauw te consumeren. Gebruikelijk is dan om de tonijn in hele dunnen plakjes te snijden.
Gezond visje
In principe maakt niet uit hoe de vis verkocht wordt: verse vis, vis uit de diepvries en vis in blik zijn allemaal goed voor je.