Ze zijn een bron van vitamine A, B1, B2, B6, C, E, foliumzuur en magnesium. Avocado's zijn ook rijk aan kalium, dat je beschermt tegen een hoge bloeddruk.
Dat de consumptie van avocado's de bloeddruk verlaagt, is echter nooit aangetoond. Diverse onderzoeken tonen aan dat een voeding rijk aan mono-onverzadigde vetzuren (en relatief arm aan verzadigde vetzuren) de kans op hart- en vaatziekten vermindert. In die zin passen avocado's zeker in een 'hartvriendelijke' voeding.
Avocado's kunnen de algehele gezondheid van het hart ondersteunen en bovendien helpen de bloeddruk te verlagen . Deze verbeteringen worden in verband gebracht met een lager risico op hart- en vaatziekten en hypertensie, een belangrijke factor bij hartaanvallen, beroertes en andere ernstige gezondheidsproblemen.
De vruchten zijn rijk aan vezels, vitamine E, foliumzuur en kalium en zijn dan ook heel voedzaam. Bovendien geven ze je een verzadigd gevoel, zijn ze goed voor je suikerspiegel en cholesterol en gaan ze verschillende kwaaltjes tegen. Alleen maar voordelen dus, maar elke dag een avocado eten, is een minder goed idee.
Conclusie. Avocado is een prima voedingsmiddel, rijk aan gezonde vetten en vezels, maar het is geen superfood. Uit een Amerikaanse studie blijkt duidelijk dat dagelijks één avocado eten geen positief effect heeft op de hoeveelheid onderhuids en visceraal buikvet of het suikermetabolisme.
Avocado's zijn een gezonde bron van vetten, vezels en antioxidanten, maar kunnen bij sommige mensen maagklachten veroorzaken. Je kunt maagklachten krijgen na het eten van avocado als je een FODMAP-intolerantie hebt, het latexfruitsyndroom hebt of allergisch bent voor avocado .
Minder zout eten verlaagt je bloeddruk. Je let op zout door bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden, eten uit pakjes en zakje en zoute snacks zoveel mogelijk te laten staan. In verse, onbewerkte producten zit geen zout. En het zout dat je zelf over het eten strooit kun je vervangen door (verse) kruiden.
Onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van bessen kan helpen om de bloeddruk te verlagen. Het fruit bevat namelijk zogenoemde polyfenolen. Dit zijn plantaardige stoffen die goed zijn voor je hart. Een voorbeeld is een studie die liet zien dat senioren die acht weken lang bessen aten een lagere bloeddruk hadden.
Heeft u een hoge bloeddruk en/of vaak hoofdpijn? Dan kan een banaan helpen. Bananen zijn namelijk rijk aan het mineraal kalium, uit onderzoek is gebleken dat het eten van 2 stuks per dag al voldoende is voor een bloeddrukdaling van 10%.
Vet in avocado
Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterol van het bloed. Een te hoog LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten en kan uiteindelijk leiden tot hart- en vaatziekten. Met een avocado krijg je dus goede vetten binnen, net zoals met olie, zachte en vloeibare margarine, vette vis en noten.
KOFFIE VERHOOGT DE BLOEDDRUK EN KAN HET RISICO OP HYPERTENSIE HELPEN VERMINDEREN. Onderzoek naar de effecten van cafeïne op de bloeddruk heeft zich gericht op hetonmiddellijke effect van koffie op de verhoging van de bloeddruk. Dus, oorzaak en gevolg.
Soja-eiwit, blauwe bessen, avocado, bonen, appels en donkergroene bladgroenten zoals spinazie moet je meermaals per week eten. Voeg knoflook toe aan je gerechten. Het verhoogt de goede cholesterol en verlaagt de slechte cholesterol. Hetvoorkomt bovendien dat slechte cholesterol blijft hangen in de aderen.
Voedingsmiddelen met lycopeen zijn prachtige bloeddrukverlagers en cholesterolremmers. Denk aan (verwarmde) tomaten, tomatensaus, rode meloen, papaja, roze grapefruit, guave, pompoen en wortelen.
Maar nu is uit onderzoek gebleken dat eieren hoge bloeddruk kunnen verlagen, wat ook een risico voor hartaanval is. Zowel gekookt als gebakken fungeren eieren als een natuurlijke ACE-remmer die de bloeddruk verlaagt; gebakken eieren blijken nog het effectiefst.
Voor de studie werd geëxperimenteerd met de harde Italiaanse kaas Grana Padano. Twee maanden lang kregen mensen met een hoge bloeddruk dagelijks één ounce, iets minder dan dertig gram van de kaas. Na die twee maanden bleek de bloeddruk van alle testpersonen drastisch te zijn gedaald naar normalere waarden.
Ongezond eten met veel zout. Overgewicht. Weinig bewegen. Veel alcohol consumeren.
Avocado is goed voor je gezondheid
Vertering: de vezels in avocado's bevorderen een goede vertering, waardoor je diarree en constipatie kunt bestrijden, maar ook buikpijn.
Ook mensen die allergisch zijn voor rubber reageren soms slecht op avocado's: ze hebben het zogenaamde latex-fruit syndroom. Sommigen van hen krijgen er netelroos door, buikpijn en braakneigingen. Een klein aantal mensen wordt er zelfs zo ziek van dat ze kunnen sterven. Maar dat is gelukkig een zeldzaam fenomeen.
Wat adviseren diëtisten? Het algemene advies is om niet meer dan een halve avocado per dag te eten. Het geluk hierbij is dat de avocado een neutrale smaak heeft en een verzadigd gevoel geeft, waardoor je minder snel geneigd bent om er veel van te eten.
nieuws Eén avocado per dag als onderdeel van een gezonde, matig vetrijke voeding, haalt de “slechte” LDL-cholesterol flink naar beneden. Dat blijkt uit een studie in het gezaghebbende tijdschrift Journal of the American Heart Association.
Toast met avocado wordt vaak geserveerd als ontbijt of lunch en is een verantwoord alternatief voor traditionele broodjes of sandwiches. Het bevat veel gezonde vetten en vezels, die goed zijn voor de spijsvertering en het cholesterolgehalte.