Fairtrade en Tony's Chocolonely roepen alle chocoladefabrikanten op om hun verantwoordelijkheid te nemen en een leefbaar inkomen de norm te maken. “Elk bedrijf dat de problemen in de cacao industrie serieus neemt, zal de daad bij het woord moeten voegen door deze referentieprijs te betalen.
Kan de marketinglieveling de wereldwijde cacaomarkt wel écht slaafvrij maken? In 2005 kwam de eerste Tony's Chocolonely reep op de markt; melkchocolade in een alarmerende rode verpakking, Fairtrade en '100 procent slaafvrij'. Tony's streeft naar kinderslaafvrije chocolade en wil cacaoboeren beter betalen.
Wauw, jullie hebben ons voor de 6e keer gekozen tot meest duurzame merk van Nederland in de Sustainable Brand Index. Een grote eer, zeker voor ons als impactbedrijf dat chocolade maakt. Dusseh..
Het korte antwoord is ja, en daar zijn we altijd eerlijk over geweest. We zoeken actief naar voorvallen van illegale arbeid zodat we ze kunnen oplossen. We gebruiken het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) bij alle 7 coöperaties waar we mee samenwerken in Ghana en Ivoorkust.
Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt.
Only Tony's Cultuur
en dat we – naast gek op chocolade – serieus zijn als het om mensen gaat. Tony's Chocolonely is kritisch, eigenzinnig, ondernemend en.. om blij van te worden. Bij ons zijn kernwaarden geen mooie en inhoudsloze woorden op een muur.
Tony's Chocolonely bestaat om een einde te maken aan alle vormen van uitbuiting in de cacao-industrie. En dus kiezen we er bewust voor om cacao te betrekken uit Ghana en Ivoorkust , omdat daar meer dan 60% van de cacao ter wereld wordt geproduceerd – en waar enkele van de grootste uitdagingen liggen.
Tony's CLMRS in actie
In 2022/2023 hebben we 1.072 gevallen van kinderarbeid in onze toeleveringsketen aangetroffen , van de 31.358 kinderen in de cacaogemeenschappen die deel uitmaken van Tony's en onze Mission Allies-partnercoöperaties.
Hoe ethisch en duurzaam is Tony's Chocolonely? Tony's Chocolonely is een chocolademerk dat ethisch is beoordeeld door The Good Shopping Guide . Dit merk scoort boven onze ethische benchmark voor deze sector, maar kan nog steeds beter, ondanks dat het in aanmerking komt voor Ethische Accreditatie.
De LIRP + onze premies
Bij Tony's betalen we altijd de Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die we kopen . Wij geloven dat de LIRP essentieel is om cacaoboeren structureel uit de armoede te tillen, de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid.
Tony's Chocolonely wordt door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk. Tony's Chocolonely heeft de koppositie weer overgenomen en is uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland volgens de Sustainable Brand Index 2023, waarin consumenten de meest duurzame merken aanwijzen.
We werken hard aan het 100% slaafvrij maken van alle chocolade. We zijn gesteund, aangemoedigd, uitgedaagd en opgegeten. We weten nu hoe lastig het is om 'n industrie te veranderen. We zijn enorm gegroeid en hebben resultaten bereikt.
De visie is niet alleen ethische chocolade voor de eigen klanten, maar ethische chocolade in het algemeen. Tony's laat duurzame en verantwoorde bedrijfsvoering zien die ook winstgevend is en kan worden opgeschaald om de hele industrie te transformeren.
Fairtrade staat bij hen hoog in het vaandel; Tony's repen zijn al vanaf dag één Fairtrade-gecertificeerd .
'Samen maken we chocolade 100% slaafvrij' is een beeldmerk op chocoladerepen. Eigenaar is Tony's Chocolonely die het initiatief Tony's Open Chain heeft opgericht om de cacaoproductie en -handel op sociale aspecten te verduurzamen.
Dit gaat natuurlijk niet allemaal vanzelf. Team Tony's in the US bestaat nu uit vier Tony's: Maudi, Peter, Meredith en Heather. Samen zorgen ze ervoor dat ons verhaal en onze chocolade gedeeld wordt met onze Amerikaanse chocovrienden.
Merken met hogere dan aanbevolen hoeveelheden lood zijn onder andere bepaalde soorten Tony's Chocolonely, Chocolove, Godiva, Lindt en Hershey's. Cadmium was boven de limiet in donkere versies van Dove, Scharffen Berger, Pascha, Equal Exchange en anderen.
In een gedurfde zet om de aandacht te vestigen op uitbuiting in de cacao-industrie , lanceerde Tony's Chocolonely een provocerende reclamecampagne, "Tony's eerlijke alternatief", met parodiërende chocoladerepen die doen denken aan grote fabrikanten.
De ongelijke stukken van onze 180g repen zijn een smakelijke manier om onze chocovrienden eraan te herinneren dat de winsten in de chocolade-industrie oneerlijk verdeeld zijn . En mocht u het nog niet hebben gemerkt: de onderkant van onze repen vertegenwoordigt de evenaar. De stukken erboven zijn de Golf van Guinee.
Tony's betaalt een extra premie bovenop de Fairtrade-premie, plus een $ 50 co-op-vergoeding. Een hogere prijs betalen is de eerste en cruciale stap om het wijdverbreide probleem van armoede uit te roeien - de hoofdoorzaak van kinderarbeid en moderne slavernij in de chocolade-industrie.
Invloed op de smaak
Witte chocolade is een ander verhaal: dat wordt niet gemaakt van cacaomassa, maar van cacaoboter en daarvoor gebruikt Tony's alleen Ivoorkustbonen. Het chocolademerk werkte tot voor kort met drie verschillende cacaocoöperaties in West-Afrika waar zij de traceerbare cacaobonen direct inkopen.
Hershey tolereert geen kinderarbeid of gedwongen arbeid in onze toeleveringsketen.
Door onze groei kunnen we met meer cacaoboeren samenwerken volgens ons recept voor slaafvrije cacao en kunnen we meer lawaai maken in de chocolade-industrie, zodat andere chocogiganten ons model volgen.
De groep is eigendom van medeoprichter Maurice Dekkers en vijf andere aandeelhouders , waaronder: twee oud-directeuren, huidige werknemers en JamJar Investments, het investeringsbedrijf dat wordt gesteund door de oprichters van Innocent Drinks.
Teun en de crew van KVW gingen aan de slag en maakten 5.000 Fairtrade, traceerbare melkchocolade repen. Elke reep was verpakt in een felrode verpakking en heette "Tony's Chocolonely", omdat Tony (een Engelse manier om Teun te zeggen) zich eenzaam voelde in zijn strijd om een einde te maken aan gedwongen arbeid en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie .