moeten niet: leunen, noch over de tafel hangen, niet eten met de ellebogen op de tafel geplant, niet met open mond eten, niet smakken, niet slurpen, niet morsen, nimmer met de vingers de spijzen aanraken, niet praten met eten in den mond, niet drinken met eten in den mond, geen eten - ook geen kruimels - uit den mond ...
Anders dan in Japan, is het in China juist niet de bedoeling om je hele bord leeg te eten. Je geeft daarmee namelijk aan dat je niet genoeg gehad hebt. Laat dus altijd wat eten staan. In Nederland is het echt not done om aan tafel te boeren.
Bij formele gelegenheden of wanneer je uitgenodigd bent, is het de bedoeling dat mensen praten; het is onbeleefd om dat niet te doen . Juist daarom kan samen eten in "gezellige" stilte een teken zijn van grote intimiteit. Aan de andere kant kan iedereen die eet zonder te praten een uiting zijn van een benauwende spanning.
Waarom mag je nou niet met je ellebogen op de tafel leunen? Volgens experts heeft dat te maken met de gewoonte dat mensen vroeger een bord deelde met hun buurman aan tafel. Als je met je elleboog op die tafel leunt, kan hij of zij er dus niet meer bij.
**Bespreek deze onderwerpen niet aan tafel** Het is het beste om zaken, politiek of religie niet te bespreken aan de eettafel, zodat de sfeer vredig en plezierig blijft.
Als je een andere religie aanhangt, mag je je eigen privégebed doen, maar vestig daarbij nooit de aandacht op jezelf. Persoonlijke financiën zijn een privéaangelegenheid en het is niet gepast om ze aan de eettafel te bespreken . Schep niet op over je financiële successen, want dat kan mensen een ongemakkelijk gevoel geven.
De regel stelt in wezen dat het onbeleefd is om je ellebogen op tafel te zetten wanneer je met anderen dineert. De redenen voor deze regel variëren van tijdperk tot tijdperk en van cultuur tot cultuur. In minder verlichte tijden werd bijvoorbeeld gedacht dat het agressie en geweld aan tafel moest voorkomen.
Smakken aan tafel getuigt niet van de allerbeste tafelmanieren, maar uit recent onderzoek blijkt dat het wel eens goed voor de lijn kan zijn. Smakkende mensen eten immers onbewust minder door het zogenaamde 'kraakeffect'.
Waarom u uw ellebogen van tafel moet houden In het Oude Testament van de Bijbel, het boek Prediker, komt de zin voor: " Schaam u ervoor dat u een eed of een verbond breekt en dat u uw elleboog uitsteekt tijdens de maaltijd ." Velen hebben deze richtlijn vertaald als een waarschuwing om te allen tijde uw ellebogen van tafel te houden.
Ze zien wat en hoe jij eet, ze zien dat je van eten geniet, dat je nieuwe dingen proeft, dat je bewust eet en je niet overeet. Kortom: door samen te eten leren ze heel wat eetgewoontes en tafelmanieren van je. Kinderen die samen met hun ouders aan tafel eten, eten doorgaans gezonder.
Een benen op tafel sessie (ook wel BOT-sessie of voeten op tafel gesprek genoemd) is een informele en open bijeenkomst waarin deelnemers letterlijk met de benen op tafel mogen zitten. De setting nodigt uit tot vrije gedachtewisseling, creatief denken en het doorbreken van vaste patronen.
Etiquette regels zijn eigenlijk gedragsregels voor aan tafel. We noemen ze ook wel tafelmanieren. Eet je thuis aan tafel gezellig met je eigen gezin of met vrienden dan gelden er vaak andere regels dan wanneer je een zakelijk diner hebt.
Thoolse horeca-ondernemers eten het smerigste gerecht ter wereld voor het goede doel. THOLEN - Surströmming. Het meeste smerig ruikende gerecht ter wereld, als we de kenners mogen geloven. Het betreft een Zweedse delicatesse dat gefermenteerde haring in blik betreft.
Alcohol en andere beperkingen
Naast alcohol vermijden sommige boeddhisten het consumeren van sterk ruikende planten, in het bijzonder knoflook, ui, bieslook, prei en sjalotten, omdat deze groenten het seksuele verlangen zouden versterken als ze gekookt worden gegeten en woede als ze rauw worden gegeten (3).
Als je namelijk een boer laat in iemands gezicht, valt dat onder belediging. En dat kan je al snel een geldboete van een paar tientjes opleveren, afhankelijk van wie je beledigt.
Handen altijd boven de tafel
Als je je handen onder de tafel houdt, lijk je iets te verbergen. De eerste etiquetteregels dateren uit de tijd van Lodewijk XIV. Hij eiste van iedereen dat de handen boven de tafel werden gehouden, omdat hij anders geen controle over zijn gasten had.
Paulus benadrukt in 1 Korintiërs 11:2-16 dat het verplicht is voor een vrouw om haar hoofd te bedekken.
In Nederland is het opslurpen van soep een echte no go; het wordt gezien als onbeleefd en vooral erg irritant. In Japan daarentegen geloven ze dat slurpen de smaak van het eten verbetert. Bovendien is het een indicatie dat je de maaltijd heerlijk vindt.
Iemand die lijdt aan misofonie heeft een overgevoeligheid ontwikkeld voor één of meerdere (vaak menselijke) geluiden zoals smakken, snuiven, slikken, slurpen, kuchen en/of ademhalen. Het uitlokkende geluid zorgt bij de misofoniepatiënt voor een extreme emotie waardoor er vermijdingsdrang optreedt.
Opdracht of wens? 'Eet smakelijk' is taalkundig gezien een opdracht in de gebiedende wijs en geen wens. Je geeft gasten hiermee de opdracht om 'smakelijk te eten'. Als je er zo over nadenkt, klinkt de uitroep misschien al iets minder logisch en gastvrij.
Het uitserveren van borden en glazen gaat altijd vanaf de rechterkant van de gast. Bij het uitserveren van drankjes serveer je altijd het drankje met het logo naar de gast toe en de borden altijd met het gerecht netjes in het midden.
Van een mooi bord kun je niet eten.
Aan uiterlijk alleen heb je niets.