Volgens professor Frits Muskiet, klinisch chemicus aan Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), is er geen wetenschappelijk bewijs dat het eten van verzadigd vet in bijvoorbeeld zuivelproducten het risico op hart en vaat ziekten en overgewicht verhogen.
Dit zegt het Voedingscentrum over zuivel:
Melkproducten bevatten verder eiwit en zijn een bron van de vitamines B2, B12 en calcium. Het vet in melk bevat wel veel verzadigde vetten. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Eet je magere melkproducten, dan krijg je niet teveel verzadigde vetten binnen.
Vooral verzadigd vet is niet goed. Veel verzadigd vet in je voeding verhoogt je cholesterol. Dit verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.
Hoewel yoghurt veel verzadigde vetten bevat, hebben onderzoekers aangetoond dat deze stoffen niet tot hartziekten leiden. Er is geen duidelijk bewijs dat het vet in yoghurt schadelijk is voor de gezondheid.
Vanuit het idee dat verzadigde vetten en cholesterol het risico op hart- en vaatziektes verhogen, worden zuivelproducten vaak ontraden. De meeste studies vinden echter geen verband tussen de consumptie van melk, yoghurt en kaas en een verhoogd risico op hart- en vaatziektes.
Melk, yoghurt en kaas zonder smaak kunnen deel uitmaken van een hartgezond voedingspatroon. Magere melk, yoghurt en kaas zijn betere opties voor mensen met hart- en vaatziekten of een hoog cholesterolgehalte . Boter, room en ijs maken geen deel uit van een hartgezond voedingspatroon.
In kaas, melk en andere melkproducten zit verzadigd vet, wat het LDL-cholesterol verhoogt. Toch zijn het producten die goed zijn voor je gezondheid. Kies daarom voor producten met minder vet, zoals 20+ en 30+ kazen, mozzarella, hüttenkäse en zuivelspread en voor halfvolle en magere melk(producten).
Yoghurt in zijn natuurlijke vorm is gezond als je het met mate eet . Ja, veel natuurlijke yoghurts bevatten veel vet, maar ze zijn ook rijk aan micronutriënten en probiotische bacteriën. Deze bacteriën kunnen je darmmicrobioom stimuleren, wat een positief effect heeft op de algehele gezondheid.
Melk en zuur voedsel zoals citrusvruchten of tomaten kunnen een slechte combinatie zijn. Het zuur kan de melk in uw maag doen stremmen, wat tot een opgeblazen gevoel kan leiden. Dit geldt ook voor zuivelproducten zoals yoghurt of room. Gekookt zuur fruit kan wel.
Belangrijkste punten. Griekse yoghurt bevat meer eiwitten dan eieren , maar beide zijn goede eiwitbronnen. Griekse yoghurt levert probiotica, calcium en andere vitamines. Eieren zijn een goede bron van choline, foliumzuur, vitamine D, jodium en B-vitamines.
Eet dus volop producten met veel vezels, zoals volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst, peulvruchten, groente, fruit en noten. Bepaalde vezels uit fruit (pectine) en haverproducten (bèta-glucaan) verlagen je LDL-cholesterol. Ook heb je een kleinere kans op hart- en vaatziekten als je vezelrijk eet.
Te veel verzadigde vetten in je voeding kunnen het 'slechte' LDL-cholesterol in je bloed verhogen, wat het risico op hart- en vaatziekten en beroertes kan verhogen. 'Goed' HDL-cholesterol heeft een positief effect doordat het cholesterol uit delen van het lichaam waar het te veel is, naar de lever transporteert, waar het wordt afgevoerd.
Voedingswaarden 100% pindakaas
Als je een volkoren boterham met 100% pindakaas (of een handje ongezouten pinda's) eet, krijg je dus allerlei belangrijke voedingsstoffen binnen. In noten, en dus ook in 100% pindakaas, zit veel onverzadigd vet.
Melk en zuivelproducten zijn goede bronnen van voedingsstoffen . Schrap ze daarom niet uit uw eigen dieet of dat van uw kind zonder eerst met een huisarts of diëtist te overleggen.
Het Voedingscentrum adviseert elke dag melk en melkproducten te gebruiken. Dit is niet alleen melk, maar ook bijvoorbeeld yoghurt en karnemelk. In de Schijf van Vijf vind je de magere en halfvolle varianten zonder toegevoegd suiker.
👉 Lactose-intolerantie : Moeite met het verteren van lactose, de suiker in melk. 👉 Allergieën: Een immuunreactie op melkeiwitten. 👉 Ethische keuzes: Ondersteuning van dierenwelzijn en het vermijden van praktijken in de melkveehouderij. 👉 Gezondheidsproblemen: Het voorkomen van mogelijke ontstekingen, acne of hormoononevenwichtigheden.
Nooit doen: yoghurt en vers fruit mengen
Na een tijdje gaat de yoghurt schiften en ontstaat een bittere smaak. Hetzelfde geldt voor andere zuivelproducten zoals kwark en room.
Hoewel yoghurt en bananen vaak worden gecombineerd in smoothies of bowls, kan deze combinatie bij sommige mensen de spijsvertering verstoren . Bananen zijn zwaar op de maag en hebben meer tijd nodig om te verteren, terwijl de probiotische culturen in yoghurt een ander spijsverteringsproces vereisen. Deze mismatch kan leiden tot een opgeblazen gevoel en ongemak.
Maal vlees, aardappelen en groeten liever niet door elkaar. Door ze apart te malen en gescheiden te serveren voorkom je dat de hele maaltijd dezelfde kleur en smaak krijgt. Verdun voeding met bouillon, volle melk, room of olie in plaats van water. Gebruik kruiden en specerijen om het eten op smaak te brengen.
Verzadigde vetzuren (SFA) dragen volgens velen bij aan de ontwikkeling van hart- en vaatziekten en beroertes, omdat ze de verhouding tussen LDL en HDL-cholesterol verhogen (18). Voedingsdeskundigen adviseren daarom om de inname van volle en volle zuivelproducten te verminderen (2).
Yoghurt is gezond, het staat ook in de Schijf van Vijf. De kans op darmkanker neemt met 15% af als je dagelijks 2 porties zuivel eet. En elke dag minimaal een half schaaltje yoghurt (60 gram) zorgt ook nog eens voor een lager risico op diabetes type 2. Het calcium in de zuivel is goed voor de gezondheid.
Hoewel het misschien tegenstrijdig lijkt, suggereert onderzoek dat volle zuivelproducten, waaronder yoghurt, niet per se het cholesterolgehalte verhogen zoals ooit werd gedacht . Mensen met specifieke gezondheidsproblemen doen er echter verstandig aan hun zorgverlener te raadplegen over welke soort het beste bij hun situatie past.
Soja-eiwit, blauwe bessen, avocado, bonen, appels en donkergroene bladgroenten zoals spinazie moet je meermaals per week eten. Voeg knoflook toe aan je gerechten. Het verhoogt de goede cholesterol en verlaagt de slechte cholesterol. Hetvoorkomt bovendien dat slechte cholesterol blijft hangen in de aderen.
Welk broodbeleg is cholesterolverlagend? Goede keuzes bij een te hoog cholesterol zijn pindakaas, houmous, avocado en suikervrije jam. Als je vlees of kaas op brood wilt eten, kies dan voor magere opties zoals 30+ kaas, kalkoenfilet of rosbief.