Calcium zorgt voor sterke botten. Heeft u een tekort aan calcium, dan haalt uw lichaam deze stof uit uw botten waardoor de botdichtheid nog sneller afneemt. Voldoende calcium is dus erg belangrijk. Calcium krijgt u binnen door uw voeding; vooral zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt bevatten veel calcium.
De hoeveelheid eiwitten en fosfaat die melk bevat zorgen voor verzuring in het lichaam. Het lichaam zal het zuur vervolgens neutraliseren door calcium uit de botten te onttrekken. Melk drinken kan dus ook leiden tot een tekort aan calcium, dat uiteindelijk kan leiden tot botmineraaldichtheid afname.
'Twee glazen melk per dag is goed voor je'
"Er wordt door de Richtlijnen Goede Voeding geadviseerd om twee porties zuivel per dag te nemen", zegt Ellen Kampman, hoogleraar Voeding en Kanker aan Wageningen University and Research. "In zuivel zitten belangrijke bouwstenen, zoals calcium, vitamine B12 en B2.
Kortom, allemaal. De in Seattle gevestigde gediplomeerde diëtiste Ginger Hultin zegt dat de verschillende koemelkvarianten – magere, volle, 1% en 2% – allemaal calcium (van nature) en vitamine D (door de toevoeging van vitamine D) in vergelijkbare hoeveelheden bevatten.
Met gezonde voeding, voldoende bewegen, niet roken en heel matig alcoholgebruik, houdt uw botten sterk. Voor de gezondheid van uw botten is het belangrijk dat er genoeg kalk (calcium) in uw voeding zit.
Sinaasappelsap zit boordevol vitamine C, wat de aanmaak van kraakbeen ondersteunt. Het bevat ook kalium, wat de botmineraaldichtheid bevordert, en magnesium, wat een rol speelt bij de gezondheid van de botten. Het drinken van 100% sinaasappelsap verrijkt met calcium en vitamine D ondersteunt je botten extra.
Yoghurt is een goede bron van eiwitten, kalium, calcium, vitaminen, zink en selenium, waarvan bekend is dat ze de botgezondheid en -groei bevorderen. De hogere concentraties vitamine K en B en de verbeterde ionisatie van mineralen in yoghurt in vergelijking met melk hebben geleid tot de suggestie dat yoghurt kan helpen de botgezondheid te verbeteren en te behouden .
Antwoord: Het onderzoek waar het nieuwsbericht aan refereert, is slechts een eerste aanwijzing dat melk mogelijk een positief effect heeft op artrose in de knie. Baat het niet, het schaadt ook niet. Het effect is het grootst bij één glas melk per dag.
Bananen, rijk aan kalium, kunnen de botgezondheid zelfs ten goede komen door calcium te helpen behouden, wat cruciaal is voor sterke botten . Andere voedingsstoffen uit bananen, zoals magnesium en vitamine C, spelen een belangrijke rol bij respectievelijk de mineralisatie van botten en de collageensynthese, en ondersteunen zo de botgezondheid.
Melk had een hogere hydratatie-index dan water. “Melk bevat natuurlijke suikers, eiwitten en vetten. Deze voedingsstoffen vertragen de maaglediging, waardoor het lichaam langer vocht kan vasthouden”, leggen de onderzoekers uit.
Mannen en vrouwen zouden moeten streven naar drie kopjes melk per dag. Een kopje staat gelijk aan 237 ml melk of yoghurt. Kaas telt ook mee!
Voedingsstoffen die ons helpen functioneren
In melk zitten calcium en proteïnen die bijdragen aan het in stand houden van onze spieren, botten en tanden. Melk is een bron van vitamine B2 en B12, die ons helpen om onze energiestofwisseling en ons zenuwstelsel goed te laten functioneren.
Een dieet rijk aan melkproducten zou osteoporose en de gevolgen daarvan verminderen. Een inname van drie tot vier glazen melk per dag zou ten minste 20% besparen op gezondheidszorgkosten gerelateerd aan osteoporose.
Deze studies tonen aan dathet drinken van koffie geen negatief effect heeft op de botten van een persoon met een goede levensstijl. Integendeel, het draagt bij tot dichtere en dus sterkere botten.
Zuivelproducten
Hoewel zuivel niet voor iedereen ontstekingsbevorderend is, kunnen sommige mensen gevoelig zijn voor de eiwitten in zuivel, zoals caseïne, wat ontstekingen kan veroorzaken. Dit kan leiden tot spijsverteringsproblemen en ontstekingen bij mensen die lactose-intolerant of gevoelig zijn voor zuivel.
Zuivelproducten, eieren, vlees en suiker staan erom bekend bij sommige artrosepatiënten de gewrichtsklachten te verergeren. Wees hier bij klachten in ieder geval behoudend mee. Een verhoogde inname van vitamine C leidt tot een verminderde kans op achteruitgang van het kraakbeen en pijn in de gewrichten.
Dit zijn de voordelen van stoppen met melk:
Minder verzadigde vetten en cholesterol. Minder kans op gezondheidsproblemen zoals acne en hormonale disbalans. Minder kans op lactose-intolerantie. Verbeterde hart- en vaatgezondheid.
Calcium krijgt u binnen door uw voeding; vooral zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt bevatten veel calcium. Daarbij maakt het niet uit of u volle, halfvolle of magere melk of melkproducten gebruikt.
Voor gezonde botten
Griekse yoghurt is niet alleen rijk aan eiwit, maar bevat ook calcium en fosfor. Dit zijn belangrijke stoffen voor je botten [20,21]. Volvette Griekse yoghurt die gemaakt is van de melk van grasgevoerde koeien, bevat ook nog wat vitamine K2.
Yoghurt is gezond, het staat ook in de Schijf van Vijf. De kans op darmkanker neemt met 15% af als je dagelijks 2 porties zuivel eet. En elke dag minimaal een half schaaltje yoghurt (60 gram) zorgt ook nog eens voor een lager risico op diabetes type 2. Het calcium in de zuivel is goed voor de gezondheid.
Uit onderzoek is gebleken dat de regelmatige consumptie van yoghurt je immuunsysteem versterkt en de kans op ziekten verkleint. Zo reduceert de probiotica in yoghurt het risico op ontstekingen, die zijn gerelateerd aan verschillende aandoeningen en darminfecties.
Stop met roken en drink minder alcohol
Het verhoogt de snelheid waarmee u botmassa verliest, waardoor u eerder osteoporose krijgt. Veel alcohol drinken kan het vermogen van het lichaam om normale, gezonde botten te behouden, beïnvloeden.
In vergelijking met andere frisdranken bevat cola veel cafeïne, fosforzuur en cola-extract. Fosforzuur bindt zich in het spijsverteringskanaal aan calcium, daardoor wordt minder kalk in de botten opgenomen. Als een bot minder calcium bevat, kan dit broze botten en botontkalking (osteoporose) tot gevolg hebben.