Verhoogt chocolade het cholesterolgehalte? Integendeel. Eenmaal opgenomen door uw lichaam produceert cacao 72% onverzadigde vetzuren die uw cholesterolgehalte in feite verlagen en uw bloedvaten helpen reinigen. Cacao bevat slechts 20% verzadigde vetzuren, minder goede vetzuren dus.
kokosolie en palmolie. volle melkproducten en kaas. vet vlees, vleeswaren en worst. chocolade, koek en gebak.
Als je cholesterol te hoog is, is het belangrijk om met name je LDL-cholesterol te verlagen. Dit doe je door gezonder te leven. Denk aan gezond eten, voldoende bewegen en niet roken. Je arts bepaalt of je daarnaast ook medicijnen nodig hebt.
Het eten van amandelen en pure chocolade verlaagt het slechte cholesterol. Het eten van bijna een derde kopje amandelen per dag – alleen of in combinatie met bijna een kwart kopje pure chocolade en 2 1/3 eetlepels cacao per dag – kan een risicofactor voor coronaire hartziekten verlagen, volgens een nieuwe studie.
Voedingsadvies voor chocolade
Daarnaast bevat chocolade veel verzadigd vet, wat het risico op hart- en vaatziekten juist verhoogd. Verder zitten er erg veel calorieën in chocolade. Eet dit daarom niet te vaak en niet te veel.
Het hogere calorie- en verzadigde vetgehalte van kaas vereist een bewuste consumptie voor gewichtsbeheersing. Pure chocolade, vooral met een hoger cacaogehalte, kan met mate een gezondere keuze zijn . Zowel kaas als pure chocolade kunnen deel uitmaken van een evenwichtig dieet, maar portiecontrole is essentieel.
Experts raden minimaal bewerkte pure chocolade aan met minstens 70 procent cacao, en misschien af en toe een ons als tussendoortje . Controleer altijd het etiket om op de hoogte te zijn van het calorie-, vet- en suikergehalte, wat mogelijk van invloed kan zijn op de algehele gezondheidsvoordelen.
Pure chocolade verhoogt het goede cholesterolgehalte
Onderzoeken tonen aan dat het eten van pure chocolade de hoeveelheid aan goed cholesterol verhoogt en de hoeveelheid aan slecht cholesterol verlaagt. Dit komt doordat cacao antioxidanten bevat die kunnen voorkomen dat er schade ontstaat door oxidatie.
Voor een goed cholesterolgehalte, raden we aan om je in elk geval te houden aan: 1x per week peulvruchten, zoals bruine bonen, linzen en kikkererwten. 1x per week vette vis, zoals zalm en haring. Elke dag een handje ongezouten noten.
Walnoot koekjes zijn gezond
Walnoten bevatten bijzonder veel onverzadigde vetten en die zijn erg belangrijk voor ons. Walnoten zorgen voor een toename van het goede HDL cholesterol en een afname van het slechte LDL cholesterol in ons bloed.
Soja-eiwit, blauwe bessen, avocado, bonen, appels en donkergroene bladgroenten zoals spinazie moet je meermaals per week eten. Voeg knoflook toe aan je gerechten. Het verhoogt de goede cholesterol en verlaagt de slechte cholesterol. Hetvoorkomt bovendien dat slechte cholesterol blijft hangen in de aderen.
Of je nu kiest voor appels, bessen, sinaasappels, kiwi's of drakenfruit , fruit is een heerlijke en zoete traktatie boordevol vezels en antioxidanten die je cholesterol kunnen verlagen en je hartgezondheid kunnen verbeteren. Of je het nu als tussendoortje eet of in een smoothie, zorg ervoor dat je fruit aan je dagelijkse voeding toevoegt. 8. Olijfolie
Knoflook eten Studies hebben reeds aangetoond dat het regelmatig eten van knoflook LDL cholesterol verlaagt en HDL cholesterol verhoogt. Haver, peulvruchten en fruit die pectine bevatten (zoals citrusvruchten, appels en grapefruits) helpen om je cholesterol te verlagen.
Je hebt een verhoogd risico op hart- en vaatziekten als: je totaal cholesterol waarde 5 of hoger is. je LDL-cholesterol waarde 3 of hoger is. je triglyceriden 2 of hoger zijn.
Verzadigde vetten zitten vooral in dierlijke producten, zoals rood vlees, volvette kaas en volle melkproducten. Ze verhogen het LDL-cholesterol in het bloed, oftewel het slechte cholesterol.
Welk broodbeleg is cholesterolverlagend? Goede keuzes bij een te hoog cholesterol zijn pindakaas, houmous, avocado en suikervrije jam. Als je vlees of kaas op brood wilt eten, kies dan voor magere opties zoals 30+ kaas, kalkoenfilet of rosbief.
“Onderzoek toont aan dat fruit een positief effect heeft op je gezondheid. Het verlaagt de bloeddruk en door oplosbare vezels zoals pectine en inuline ook de LDL-cholesterol, de soort die best zo laag mogelijk blijft. Zo beschermt fruit tegen hart- en vaatziekten.”
Amandelen en andere noten kunnen het cholesterolgehalte in het bloed verbeteren. Studies hebben aangetoond dat walnoten, die omega 3-vetten bevatten, het hart kunnen beschermen en het risico op een hartaanval kunnen verlagen bij mensen die al een hartaandoening hebben. Alle noten bevatten veel calorieën, dus een handjevol in een salade of als tussendoortje is voldoende.
Dat is helemaal prima! Elke dag een klein stukje chocolade eten kan absoluut geen kwaad, als je verder gewoon een gezond eetpatroon hebt. Je krijgt dan namelijk evengoed al je goede voedingsstoffen binnen. Een nadeel is dat we na het eten van een klein stukje chocolade vaak zin krijgen in meer.
Verzadigde vetten, die voorkomen in boter, vet vlees, gebak en fastfood, dragen echter bij aan een hoog LDL-cholesterolgehalte en moeten worden vermeden. Probeer dagelijks 1 tot 2 liter (6 tot 8 glazen) water of andere suikervrije dranken te drinken.
Regelmatige consumptie van tomatensaus kan helpen de gezondheid van het hart te verbeteren. De antioxidanten in tomaten, met name lycopeen, helpen het niveau van het “slechte” cholesterol te verlagen en het het “goede” cholesterol te verhogen. Deze effecten helpen het risico op hart- en vaatziekten te verminderen.
Als je stopt met chocolade eten krijg je geen ontwenningsverschijnselen. Dat is pijn in je lichaam van het niet eten van chocolade. Dus kan je niet echt aan chocolade “verslaafd” raken.
Wanneer iemand stopt met het eten van chocolade, neemt ook de suikerinname af , wat voordelen kan opleveren zoals: minder bloedsuikerpieken, een lager risico op diabetes type 2 en een betere gewichtsbeheersing.
Het kan bijdragen aan gewichtstoename
"Zoals elk voedingsmiddel bevat chocolade calorieën. En het eten van te veel calorieën kan leiden tot gewichtstoename", zegt Yeung. Wat chocolade bijzonder problematisch maakt als het gaat om aankomen, is het suikergehalte.