De American Cancer Society (4) heeft onderzocht hoeveel aspartaam er aan een blikje cola zero wordt toegevoegd en dat is 192 mg. Op basis van de ADI vastgesteld door de EFSA zou deze persoon 15,5 blikjes cola zero per dag mogen drinken. Dat staat gelijk aan 5,1 liter cola zero per dag, een heel leven lang.
Hoewel frisdranken zonder suiker een gezonder alternatief lijken vanwege hun lagere suikergehalte, zijn ze niet ideaal voor de gezondheid en het gewichtsverlies op de lange termijn . Voor een betere algehele gezondheid is water of 100% natuurlijke vruchtensappen altijd de beste keuze.
Kiezen voor een product met kunstmatige zoetstoffen - zoals een cola zero of een koekje met stevia - is niet heilzaam, waarschuwt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Kunstmatige zoetstoffen en suikervervangers helpen niet bij gewichtsverlies en kunnen op lange termijn zelfs een gezondheidsrisico vormen.
De WHO adviseert om in het kader van een gezond dieet de inname van vrije suikers tot minder dan 10 procent van de totale dagelijkse energie-inname te beperken. Een doorsnee consument kan dus in principe dagelijks een blikje suikerhoudende Coca-Cola drinken zonder die limiet te overschrijden.”
Onderzoek naar kunstmatige zoetstoffen en lichaamsgewicht
Er vindt geen aanpassing van de voeding plaats, er wordt alleen maar geobserveerd. Uit dergelijke studies blijkt niet dat er een verband is tussen kunstmatige zoetstoffen en een verandering van het lichaamsgewicht [3, 4].
De rol van light frisdranken in afslankprogramma's
Bij Rodriguez Rejuvenation vragen patiënten vaak of Diet Coke of Coke Zero gewichtsverlies kunnen ondersteunen. Hoewel beide calorievrij zijn en niet direct kilo's toevoegen, helpen ze mogelijk ook niet actief bij gewichtsbeheersing .
Er is echter geen wetenschappelijk bewijs dat cola zero de eetlust zou opwekken. Als je wilt afvallen, zorgt het drinken van een light frisdrank als cola zero voor een beetje variatie in je dieet. Het kan dan ook geen kwaad af en toe voor een glas cola zero te kiezen, als de smaak je bevalt.
Op basis van de ADI vastgesteld door de EFSA zou deze persoon 15,5 blikjes cola zero per dag mogen drinken.
Uit verschillende studies is gebleken dat het drinken van cola Zero geen negatieve effecten heeft op de gezondheid. In tegenstelling tot gewone cola bevat cola Zero geen suiker en calorieën, waardoor het een populaire keuze is voor mensen die willen afvallen of hun suikerinname willen verminderen.
Voordelen van stoppen met frisdrank drinken
Maar die verdwijnen meestal al na één week." “Meteen na de 2e of 3e week ga je zien dat je veel minder snel honger krijgt, afvalt, minder vermoeid bent, je stem gaat ook verbeteren, de huid gaat er beter uitzien. Dikwijls zien we ook dat mensen zich beter kunnen concentreren.
Zero‑dranken zijn helemaal suikervrij en krijgen hun zoete smaak van zoetstoffen zoals aspartaam of acesulfaam-K. Toch blijkt dat ook zero‑frisdranken het microbioom kunnen verstoren en metabole effecten kunnen veroorzaken vergelijkbaar met light‑dranken. Kortom: voor je lever maakt het weinig verschil.
“Maar je houdt je lichaam wel verslaafd aan de zoete smaak door de artificiële zoetstoffen die erin zitten”, zegt Mullie. “Je krijgt de calorieën niet meer binnen van echte frisdrank, maar je tong blijft baden in zoetigheid, je blijft hunkeren naar zoet.
Recente onderzoeken suggereren dat aspartaam mogelijk invloed heeft op het darmmicrobioom, wat in verband zou kunnen staan met een verhoogd risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.
Helaas. Uit onderzoek van Diabetes Care blijkt juist dat het dagelijks drinken van deze suikervrije blikjes prik ook voor obesitas, een hogere bloeddruk en dus een verhoogde kans op hart- en vaatzieken kan zorgen. Pas helemaal stoppen met calorierijke frisdrank kan ervoor zorgen dat je die extra kilo's kwijtraakt.
Het drinken van zowel gewone als light frisdranken kan uw risico op chronische nierziekte verhogen . Overmatig frisdrank drinken kan bijdragen aan gewichtstoename en uw risico op diabetes type 2 verhogen, waardoor uw kans op nierziekte toeneemt. Beperk koolzuurhoudende dranken om de schadelijke effecten op uw voeding en nieren te voorkomen.
Het drinken van veel light- of zero-frisdrank wordt in sommige studies in verband gebracht met een iets hoger risico op een beroerte of hartritmestoornissen. Daarnaast is er je gebit: door de zuren in frisdrank kan tandglazuur slijten, en die schade is blijvend.
Kunstmatig gezoete dranken zoals Coca-Cola Zero worden in verband gebracht met andere gezondheidsproblemen, waaronder: Verhoogd risico op hartziekten: uit een observationeel onderzoek bleek dat er een verband was tussen kunstmatig gezoete dranken en een verhoogd risico op hartziekten bij vrouwen zonder voorgeschiedenis van hartziekten.
Vanuit gezondheidsoogpunt is elke hoeveelheid Coca-Cola Zero te veel. Hoewel het geen suiker bevat, is het nog steeds een sterk bewerkt product met kunstmatige zoetstoffen, fosforzuur en andere toevoegingen die een negatieve invloed kunnen hebben op de darmgezondheid, de stofwisseling en zelfs de eetlustregulatie.
Het aantal suikerklontjes kan per dranksoort erg verschillen. Zo krijg je met een glas cola 6,5 suikerklontjes binnen, maar met een glas cola light 0 suikerklontjes.
Zelfs één of twee cola's per dag kunnen je risico op diabetes type 2 met meer dan 20% verhogen . Suikerinname wordt in verband gebracht met een hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte en overtollig vet, die allemaal het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Cola en andere suikerhoudende dranken zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op alvleesklierkanker.
De suiker in frisdrank belast de alvleesklier en zorgt voor de aanmaak van vetten in de lever. Ook stimuleert frisdrank de aanmaak van buikvet en vetten in het bloed. Dit zijn allemaal factoren die het lichaam minder gevoelig maken voor insuline. Dit kan leiden tot diabetes type 2.
In light frisdranken zit geen of minder suiker dan in frisdranken met suiker. Daarom zitten in light frisdranken minder calorieën. Maar ook in light frisdranken zitten zuren die slecht zijn voor het gebit. We raden aan om in plaats van frisdranken te kiezen voor (kraan)water, thee en koffie zonder suiker.
Een verfrissend drankje zonder calorieën klinkt als een goede optie, maar het is misschien niet allemaal goed nieuws. Onderzoek heeft uitgewezen dat dranken zonder suiker en calorieën een aantal negatieve gezondheidseffecten kunnen hebben en zelfs je pogingen tot afvallen kunnen belemmeren .
Als je stopt met alcohol, kun je verwachten dat je gewicht geleidelijk afneemt. De meeste mensen verliezen in de eerste maand tussen de 2 tot 4 kilo, vooral door het verlies van vocht en de verminderde calorie-inname.
Er is geen tot nauwelijks bewijs dat zoetstoffen tot leververvetting (NAFLD) leiden.