Doe de chocolade in een hittebestendige kom en zet deze op een pan met lichtjes kokend water. Let erop dat er geen waterdruppels of stoom in de kom terechtkomen en dat de onderkant van de kom het water niet raakt. Laat de chocolade zachtjes smelten en roer geregeld om.
Zorg ervoor dat u de chocolade niet te dicht bij elkaar op het blad plaatst, anders blijft de warmte ertussen hangen, waardoor de zijkanten van de chocolade ook wit zullen worden. Na vijf minuten plaatst u de chocolade gedurende 30 minuten in een koelkast op 14-16 °C om ze volledig te laten kristalliseren.
Gebruik cacaoboter om je chocolade te verdunnen wanneer je op zoek bent naar een getempereerde chocolade. De kristalstructuur van het cacaovet is eigenlijk wat je tempert wanneer je chocolade tempert, en een hoger percentage daarvan zal de chocolade verdunnen maar toch toelaten dat deze getemperd wordt.
Breek de chocolade in kleine stukjes en doe ze in de bovenste pan van een au bain-marie met heet, maar niet kokend, water . Een glazen of metalen mengkom op een halfvolle pan met water kan dienen als vervanging als je geen au bain-marie bij de hand hebt. Laat de chocolade, af en toe roerend, smelten tot een gladde massa.
water wordt geplaatst. Deze indringende, indirecte manier van verwarmen zorgt ervoor dat de chocolade gelijkmatig smelt zonder te worden blootgesteld aan hoge temperaturen die het kunnen doen stollen. Gebruik een hittebestendige kom en zorg ervoor dat er geen waterdruppels in de chocolade komen.
Een van de makkelijkste manieren is om de chocolade 30 seconden per keer op hoog vermogen in de magnetron te zetten tot de chocolade gesmolten is . Pas op dat je de chocolade niet oververhit. De chocolade ziet er dan niet gesmolten uit, omdat hij zijn vorm behoudt. Hij mag slechts iets warmer zijn dan je onderlip.
Als je de chocolade gewoon smelt, hem uit de tempera haalt en hem weer laat uitharden, zal de chocolade troebel, streperig en kruimelig zijn. Als je hem in de koelkast bewaart, zal hij gaan 'bloomen': de chocolade krijgt een witte, vlekkerige kleur doordat de vetten in de chocolade zich scheiden .
Een makkelijke manier om gesmolten chocolade te laten uitharden is door hem in de koelkast te zetten. Zet de gesmolten chocolade in de koelkast zodat de cacaoboter weer kan kristalliseren . Dit maakt de chocolade stevig en glanzend. Ideaal voor snelle decoraties of coatings.
Alle toevoegingen die je doet, zoals plantaardig bakvet, zullen het volume iets vergroten. Is het beter om chocolade te smelten met boter of olie? De beste toevoeging voor het smelten van chocolade is eigenlijk plantaardig bakvet .
Hoewel de magnetrontechniek misschien sneller is, kunt u de tijd nemen om de chocolade au bain-marie te verwarmen en de chocolade op het fornuis te smelten. Zo voorkomt u dat de chocolade aanbrandt en wordt de chocolade gelijkmatig gesmolten met een zijdezachte textuur.
Als ze weer hard zijn geworden kan je ze zo vaak opnieuw smelten als je wilt. Mocht de gesmolten chocolade iets te dik zijn kan je er wat plantaardige olie, crisco of cacaoboter aan toevoegen om ze wat te verdunnen.
Wij raden een temperatuur aan van 60 graden. Het fijne aan chocolade smelten in je oven is dat de oven een stabiele temperatuur aanhoudt, waardoor je heel weinig risico hebt op aanbranden! Plaats een ovenschaal met daarin je chocolade in je voorverwarmde oven.
Voeg room/olie of een vloeibaar ingrediënt toe - room zal het meer smaken naar ganache of glazuur, terwijl olie de chocolade veel losser en vloeibaarder zal maken, maar... een beetje vettig als je er veel van toevoegt.
Is alle chocolade geschikt om te smelten? Ja in principe wel, dus of je nu melk, puur of wit hebt, het zal allemaal smelten. Pure chocolade en melkchocolade kan je prima van een huismerk kopen. Goedkope witte chocolade daarentegen smelt niet goed en wordt vaak korrelig.
Je hebt natuurlijk voor je chocolade betaald maar we vinden het toch fijn als je een beetje op je chocolade past. Maar er is redding! Gesmolten chocolade die weer stolt kun je eten, maar is meestal niet meer lekker. Het mooie is wel dat je de chocolade gewoon weer opnieuw kunt smelten…
Ja, dat kan, maar de vuistregel voor chocolade is dat chocolade niet van vocht houdt, dus ik raad aan om het niet in de koelkast of vriezer te bewaren! Het zal condensatie op de chocolade veroorzaken en overal natte, verkleurde vlekken achterlaten.
Allereerst smelt je de chocolade en verwarmt deze tot een temperatuur van ca. 40°C. Bij deze temperatuur zijn alle kristallen gesmolten. Komt de temperatuur echter boven de 50°C, dan raken de kristallen blijvend beschadigd en zal de chocolade nooit meer hard worden.
Terwijl de chocolade smelt, roer je de chocolade goed door totdat het een gladde massa is. Als je ervoor kiest om chocolade au bain-marie te smelten, let dan goed op dat er geen water bij de chocolade komt. Indien er toch water bij de gesmolten chocolade komt, klontert de chocolade en kun je opnieuw beginnen.
Met gesmolten chocolade kun je voor van alles en nog wat gebruiken. Zo kun je gesmolten chocolade door taart- of cake beslag doen. Je kunt het ook als drip langs een taart gebruiken.
Eerst moeten we de kristalletjes los van elkaar smelten (bij een temperatuur van 40-45 graden). Daarna gaan we de gesmolten chocolade terug koelen door te roeren en er wat koude stukjes chocolade bij gooien. De beweging is belangrijk. Je roert net zo lang totdat de chocolade bijna niet meer smelt.
Als je chocolade smelt om er bijvoorbeeld mooie chocolade decoraties van te maken, is het belangrijk dat je hem op temperatuur brengt. Tempereren noemen ze dat met een chique woord. Hierdoor wordt je chocolade krokant en krijgt het een mooie glans.
In principe smelt alle chocolade, maar witte chocolade staat erom bekend dat het snel korrelig wordt. Je kunt dus het beste melkchocolade of pure chocolade gebruiken als je chocolade wilt smelten. Wil je je chocolade kleuren, dan kun je hiervoor wel het beste witte chocolade gebruiken.
Dan wordt de chocolade een beetje korrelig. As je er op tijd bij bent, dan is de chocolade nog te redden door wat boter, warme melk of warme room toe te voegen. Het is hierbij wel belangrijk dat de room of de melk dezelfde temperatuur heeft als de chocolade, anders zal het alleen maar meer gaan klonteren.